Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nikdy sa nezmierim s priemernosťou

.attila Lovász .kultúra .kultúra

Mal to byť štandardný profilový rozhovor. Niečo o tom, ako sa dievčina z Trnavy vyberie do sveta a ako sa stane jednou z tých, ktorých pre nezainteresovaných predstavujem porovnaním s futbalom: miesto, kde tancuje, je niečo ako Liverpool FC a to, čo znamená v branži, je niečo ako Ronaldo či Messi. Ani nie desiatka jedincov, solitérov tanečného umenia zo Slovenska sa naozaj zapísala medzi svetové špičky a našu pozornosť si zaslúžia. Ona je jedna z nich. Dlhé roky sólistka a neskôr prvá sólistka Wiener Staatsballett, primabalerína, ktorá zatancovala všetko, o čom baleríny snívajú, a aj na scénach, o ktorých baleríny snívajú. Na krátky čas sa stala témou slovenskej tlače. Ale nie kvôli baletu. Nina Poláková.

Nikdy sa nezmierim s priemernosťou WIENER STAATSBALLET Nina Poláková s partnerom Romanom Lazíkom vo Viedni. Baletné spracovanie Puškinovho Onegina vytvoril pre Stuttgart Ballet John Cranco v roku 1965. Inscenácia prichádza do SND v apríli 2025.

najprv to boli ovácie a kladné až chváliace kritiky za Nujerevovu verziu Labutieho jazera a za MacMillanovu Manon. Zrazu správa, že Vás generálny riaditeľ SND odvolal. Potom kontroverzné potvrdenie vo funkcii – so súvisiacimi politickými hodnoteniami.  

Nina Poláková: Tu sa miešajú a prekrývajú dva príbehy od seba úplne nezávislé. Jeden je náš vzťah s Matejom Drličkom najmä v ostatnej sezóne a druhý je sled politických rozhodnutí, týkajúcich sa okrem iného Mateja Drličku. Tieto dva príbehy nemajú nič spoločné, aj keď sa v jednom bode stretli.

ale v bode, ktorý dosť zarezonoval v kultúrnej obci.

Áno, viem, tá nemilo slávna návšteva ministerstva kultúry. 

ale tá správa – a súvisiaca fotka – naozaj vybila poistky. Kultúrna obec protestuje a vy preberáte potvrdenie zriaďovateľa o tom, že ste neboli odvolaná.

Začiatkom júla ma generálny riaditeľ zavolal na stretnutie, kde mi oznámil, že už so mnou nechce pracovať, v rámci čoho som trvala na ďalšom stretnutí za prítomnosti môjho právneho zástupcu. Oficiálne odvolanie mi do vlastných rúk doručené nebolo. Následne sa začal mediálny lynč proti mojej osobe práve „náhodne uniknutým“ dokumentom v bulvárnom médiu, na ktorý som musela aspoň čiastočne reagovať. Neskôr ministerstvo kultúry vydalo vyhlásenie, že moje odvolanie je v rozpore so štatútom SND, a o niečo neskôr ministerka odvolala Mateja Drličku. 

Divadelné prázdniny sa pomaly blížili  ku koncu, začiatkom augusta sa postupne umelecké súbory vracajú z dovoleniek a pripravujú sa najbližšie predstavenia novej sezóny. V tomto prechodnom období, keď divadlo nemalo štatutára a Balet SND, ako jediná zložka, nemal riaditeľa, prišiel telefonát z ministerstva. 

a vy ste šli.

Zúčastnila som sa pracovného stretnutia so zriaďovateľom inštitúcie, v ktorej som bola a som zamestnaná. Nešla som na posedenie pri víne s priateľmi. Je bežnou praxou, že riadiaci pracovníci priamo riadených inštitúcií na vyžiadanie bežne komunikujú s ministerstvom. V tej istej stoličke s rozdielom niekoľkých dní sedeli aj iní riadiaci zamestnanci SND a aj ostatných inštitúcií, ale im sa toľko mediálnej pozornosti nevenovalo. Maximálne sa vydala krátka správa alebo ani tá.  

lenže vy ste odchádzali s potvrdením vo funkcii. 

Ešte k tomu do divadla, kde mi príslušní vedúci zamestnanci oznámili, že oni nedostali žiadne dokumenty a že tam nemám čo hľadať. Ich postoj nezmenilo ani poverenie z ministerstva, ktoré som im ukázala.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite