Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Irónia Marcela Mališa

.peter Zajac .kultúra .kultúra

Irónia má trojakú podobu – paródie, travestie a pastiša. To tvorí aj rozpätie ironických obrazov Marcela Mališa Koniec srandy na výstave v Galérii 19 (5. decembra 2024 – 17. januára 2025).

Irónia Marcela Mališa
PETER PIOVARCSY Marcel Mališ: Lebensraum (2015) na výstave kurátora Romana Gajdoša Koniec srandy v bratislavskej Galérii 19.
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
1x

na výstave kurátora Romana Gajdoša sa pohybujeme na pôde, ktorá nie je v slovenskom vizuálnom umení samozrejmá. Irónia, a platí to pre cele slovenské umenie, nie je jej stredom a dlho sa pohybovala na periférii. Historicky sa pokladá slovenská kultúra za vážnu, monumentálnu, pompéznu. Prípadne ešte na druhej strane emocionálnu, spontánnu, naivnú.

Výtvarný kritik a teoretik Tomáš Štrauss opísal kedysi v liste Jindřichovi Chalupeckému vzťah medzi slovenským a českým moderným výtvarným umením: „Ak má naše usilovanie  nadobudnúť nejaký význam, nemôže napodobňovať Vašu stáročiami upevnenú (pražskú) cestu a tradície. U nás niet toho mnohorakého významového navrstvenia obrazových štruktúr (spochybnenie prvých plánov sarkastickou iróniou, humorom, a teda spochybnenie spochybnenia), ktorá vyznačuje českú kultúrnu tradíciu už od čias Bielej hory po, povedzme, Kafku, Haška, Štyrského a Toyen, Medka či Hrabala. Naša cesta musí byť – v zhode s našimi východiskami – podstatne prostejšia [...] viac prostoduchá.“

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite