do galérie:
Dia Kinets
„Δια“ znamená v gréčtine „cez“, „skrz“. “Koniec” je posledné slovo, ktorým sa končí každý diafilm. Ak spojíme tieto slová dohromady, dostaneme „cez koniec“. Štúdia o jave, ktorý sa už skončil. Kurátorkou projektu Dia Kinets je Eva Holts, pôvodom z Černihova na Ukrajine. Dňa 3. marca 2022 Rusi zbombardovali školu, kde študovala. Až o rok neskôr našla odvahu nahliadnuť do školy a prejsť sa po jej schátraných chodbách. Medzi odpadkami našla množstvo filmov. A keďže si uvedomila, že obrovské množstvo materiálu nedokáže naštudovať sama, pozvala k spolupráci ďalších ukrajinských umelcov. Boli vytvorené pre propagandu režimu, ale prežili Sovietsky zväz aj samotnú školu. Bol to ich najdlhšie trvajúci domov. Teraz sa filmy stali súčasťou umeleckých diel. Ich účel sa dramaticky zmenil. Ako presne sa zmenil, môžete vidieť na dielach umelcov a umelkýň z Ukrajiny.
kde: A4 - priestor súčasnej kultúry, Karpatská 2, Bratislava
kedy: denne od 17.00

Martin Gerboc: Rozprávka so šťastným koncom
Výstava ponúka pohľad na Gerbocovu introspektívnu a emocionálne intenzívnu tvorbu, v ktorej sa temný cynizmus a skrytá úzkosť spájajú s prvkami grotesknosti a perverznosti. Jeho obrazy vás vtiahnu do sveta zdanlivej bezstarostnosti, kde pod maskou frenetického smiechu prebýva nezameniteľná kombinácia krehkosti a surovej reality. Diela, z ktorých mnohé vznikli pri príležitosti tejto výstavy, sú dôkladne premyslené, nachádzame v nich množstvo výtvarných, filozofických, literárnych či filmových odkazov. Nemusíme poznať konkrétne inšpiračné zdroje, aby sme pocítili zvláštny závan niečoho zlovestného. Súčasný obrazový svet Martina Gerboca je predovšetkým svetom presiaknutým cynizmom. Je to svet, ktorý kričí a v ktorom sa autor ako jedna z vlastných postáv škerí a vysmieva cez šminky nahrubo rozotreté po tvári autora, herca na scéne tohto nepokojného a cynického divadla.
vypočujte si podcast s Martinom Gerbocom
...a prečítajte si aj text filozofa Miroslava Marcelliho o jeho tvorbe
kde: White & Weiss Gallery, Grösslingová 50, Bratislava
kedy: ut - pi: 13.00 - 18.00

do divadla:
Ztížená možnost soustředění
Situačná komédia Václava Havla o šťastí, ktoré sa stalo témou vedeckého skúmania. Eduard Huml je vedec. Ako sociológ sa snaží definovať myšlienky týkajúce sa postojov človeka ku šťastiu a životným hodnotám. Svoje tézy, podložené teoretickými úvahami, pravidelne diktuje mladej stenografke Blanke, ktorá ho fyzicky priťahuje. Doktor Huml je však ženatý, dokonca má milenku, čo je momentálne jeden z problémov, ktorý ho prenasleduje. Doktor Huml je zhodou náhod jedným z účastníkov výskumu doktorky Balcárkovej, ktorá má prostredníctvom počítača zvaného Puzuk zistiť všetko, čo sa týka ľudskej individuality, aby potom mohla dôjsť k všeobecnejším záverom. Za tým účelom sa tím odborníkov pravidelne stretáva v domácnosti Humlových, kde zakaždým dochádza k zrúteniu veľmi citlivého prístroja. Výskumníci nechápu prečo. Reaguje snáď na osobné problémy nerozhodného sociológa?
kde: Divadlo Reduta, Zelný trh, Brno
kedy: 9. 2. 19.00

do kina:
Bob Dylan: Úplne neznámy
Na základe knihy z roku 2015 Dylan Goes Electric! Film zobrazuje Dylana od jeho prvých úspechov až po legendárne vystúpenie na folkovom festivale v Newporte v roku 1965. V roku 1961 sa 19 ročný Bob Dylan presťahuje do New Yorku , aby sa stretol so svojím idolom Woodym Guthriem . Dylan sa stretáva s Guthriem v nemocnici spolu s jeho blízkym priateľom Petom Seegerom a zahrá mu pieseň, ktorú pre neho skomponoval. Seeger ho zoznamuje s newyorskou folkovou scénu a Dylanova hviezda začína stúpať. Kritici chvália najmä výkon Timothéeho Chalameta a skvele zachytenú atmosféru New Yorku, naopak filmu vyčítajú, že nehľadá nič nové, čo by o Dylanovi povedal a ide mainstreamovou cestou. Dylanovi skalní fanúšikovia sú naopak z filmu nadšení.
Becoming Led Zeppelin
V piatok (7.2.) mal premiéru dlho očakávaný dokumentárny film o Led Zeppelin, ktorý rovnako ako film o Dylanovi zachytáva vzostup skupiny a končí sa pri druhom albume Led Zeppelin. Je to vôbec po prvý krát, keď členovia skupiny súhlasili s účasťou na životopisnom dokumente, pretože je zameraný len na hudbu. Príbeh rozprávajú výlučne členovia kapely so zosnulým Johnom Bonhamom, film obsahuje nikdy predtým nevidené zábery z prvých amerických a britských koncertov kapely, aj doteraz nepublikovaný materiál z osobných archívov. Ako povedal John Paul Jones „nadišiel správny čas, aby sme po prvý raz povedali svoj vlastný príbeh vlastnými slovami.“ Zatiaľ sa film premieta vo Veľkej Británii.
Pachová stopa
Predstava, že existuje nestranná metóda, ktorá generuje „pravdu“ na úrovni faktov a dôkazov, môže pôsobiť upokojujúco. Práca s pachovou stopou – neviditeľným súborom stôp prítomnosti človeka na určitom mieste, ktorý dokáže rozpoznať len „nestranný“ pes – na prvý pohľad túto nádej prináša.
Táto metóda využíva nespochybniteľnú citlivosť a schopnosť psov rozlišovať určité látky v stopovom množstve, čo má v mnohých prípadoch svoju relevanciu. Problém však nastáva vo chvíli, keď česká justícia a policajný aparát nekriticky začlenili túto metódu do praxe výkonu spravodlivosti po roku 1989 a povýšili ju na úroveň kľúčového dôkazu. Inými slovami, ak je pachová stopa podozrivého označená ako pozitívna, stačí to na odsúdenie – bez ďalších dôkazov alebo dokonca napriek iným dôkazom. Film Zuzany Piussi sleduje príbehy justičných omylov alebo ľudí, ktorí si odpykávajú dlhé tresty a usilujú o obnovu svojho procesu. Prečo neexistujú prípady opätovného otvorenia pochybných rozsudkov, aj keď o metóde pachovej stopy oprávnene pochybujú vedecké kapacity? Ako je možné, že Česká republika je globálnym premiantom v počte vyriešených vrážd a ďaleko predstihuje aj vyspelé západné krajiny?
Film budú na viacerých projekciách po celom Slovensku sprevádzať aj diskusie s tvorcami.
z gauča:
Amerikánka (DAFilms)
Film Amerikánka režiséra Viktora Tauša ovládol Ceny české filmové kritiky. Film pripomína surrealistický gejzír plný farieb, života a snov. Hoci vo filme nie je ani jedna realistická scéna, intenzívny pocit reality diváka ani na chvíľu neopustí. Nič nie je skutočné, a predsa všetko, čo vidíte na plátne, je skutočné. Príbeh. Postavy. Jazvy. Všetko je autentické.
Osudy: Josef Rauvolf
Na plan.art si môžete prečítať viaceré texty od prekladateľa (najmä autorov beat generation) a publicistu, bývalého šéfredaktora českej mutácie časopisu Rolling Stone Josefa Rauvolfa. Teraz ho môžete spoznať aj “osobne” ak si vypočujete jeho spomienky, ktoré sú absolútne otvorené v privátnej rovine a zaujímavé aj ako dokument tej ktorej doby, plné zvučných mien svetovej literatúry či hudby. “Ano. Navzdory všem temnotám, propadům, bolestem, všem těm sezónám v pekle jsem smířený a šťastný.”
Nájdete v archíve Českého rozhlasu - Vltava.


Na multižánrovom festivale Ženy v umení, ktorý pokračuje počas celého víkendu v Trenčíne, vystúpi aj Katarzia (8. 2. o 20.30, kultúrno-kreatívne centrum Hviezda). Katarzia nedávno vydala zaujímavý album, ktorý je “soundtrackom” k inscenácii súboru Cirk La Putyka Rest in Euphoria.
...a než pôjdete do kina na Dylana a “zeppelínov”
na čítanie:
Filip Topol: Zubama po skle
Kniha je obsiahlym výberom z literárnej tvorby Filipa Topola. Predstavuje ju v jej príznačných tematických i štýlových polohách a sú v nej prozaické, básnické a piesňové texty, ktoré Topol písal od konca sedemdesiatych rokov do začiatku nového tisícročia. Texty sprevádza aj množstvo doteraz nepublikovaných fotografií, reprodukcií autorových výtvarných prác a ďalších archívnych prameňov, poukazujúcich k niektorým kontextom a otvárajúcich možné interpretácie. Kniha predovšetkým ponúka živý čitateľský zážitok a tým podnecuje k hlbšej reflexii. Názvy kapitol knihy - I. Připadá mi to děsný, II. Vylíčím událost románovou formou, III. Mám určitý představy, IV. To vše je pravda, tak jak jsem ji tehdy viděl, V. Chtěl bych tě nějak potěšit, VI. Jsi mocný ve své svobodě a osamělosti - rezonujú s podstatnými asociáciami, témami a motívmi, ktoré našli u Filipa Topola výraz na pôdoryse intenzívne prežívanej skutočnosti, ironickej (seba)reflexie i jedinečnej tvorivej citlivosti.

Vladimír Merta: Bůh písně není mrtev. Publicistika z let 1967-2024
Kniha nie je iba zbierkou publicistických textov Vladimíra Mertu, pesničkára, ktorý posunul český folk k hraniciam eseje. Je tiež cenným dokumentom, prispievajúcim k mapovaniu polstoročia českej histórie, kultúry a umeleckého boja za slobodu. Viac ako šesťstostránkový unikátny súbor úvah, komentárov a esejí, ktoré pokrývajú desaťročia búrlivej českej i československej histórie, reflektuje ako Mertov osobný umelecký vývoj, tak širšie spoločenské zmeny od šesťdesiatych rokov až po súčasnosť. Texty nesú autorov charakteristický rukopis: kombináciu hlbokého zamyslenia a ostrého vtipu umelca, ktorý redefinoval českú hudobnú scénu. Mnoho z textov má charakter dejinného fragmentu, ktorý čitateľa vtiahne späť do čias, keď pesničkári ako Vladimír Merta boli hlasom odporu proti komunistickému režimu. Záverečná esej Mrazivá mystika války, ktorá získala Cenu Toma Stopparda 2024, prinúti čitateľov zamyslieť sa nad priepasťou medzi slovami a činmi.

Werner Herzog: Každý za sebe a Bůh proti všem
Pamäti režiséra Wernera Herzoga opisujú v 36 krátkych pasážach scény a obrazy z neuveriteľne bohatého autorovho života, doplnené jeho krátkymi úvahami. Zachytávajú život v rozpätí jedného storočia, ktorý by sa nezmestil ani do jedného z jeho filmov. Mladý, večne hladný Herzog, s ktorým matka utiekla z rozbombardovaného Mníchova do chudobnej dediny v Alpách, vyrastie v mladíka túlajúceho sa osamelo svetom, na ktorého čoskoro číha v ďalekých končinách Egypta v horúčkach smrť. Je to nadšenec a ctižiadosťou poháňaný individualista, ktorý sa uprostred džungle ticho rozpráva s rozbesneným Klausom Kinským a rozplače sa pri smrteľnom lôžku priateľa Bruca Chatwina. Táto kniha plná nespútanej túžby po živote a údive nad svetom je skutočnou literárnou udalosťou.

PLAN.ART vám praje príjemný víkend!