Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Do kontextu!

.jakub Juhás .kultúra

Festival NEXT prinesie premiéru novej nahrávky Martina Burlasa, industriálne legendy Nurse With Wound aj súčasnú elektroniku Marcusa Schmicklera či Lorenza Senniho.

Do kontextu! Boris Németh NEXT 2015 otvorí premiéra diela slovenského skladateľa Martina Burlasa s názvom Hexenprozesse.

Názov, ktorý je spojením anglických slov new a experimental, asi najlepšie vystihuje ciele organizátorov zhromaždiť na jednom mieste mená z celého sveta, ktoré sa neboja experimentovať so zvukom, hľadať k nemu nové, neprebádané cesty a tieto metódy konfrontovať s aktuálnym stavom súčasnej hudby. Čo je však dôležité, veľkou zásluhou NEXT-u je zapájanie silnejúcej slovenskej progresívnej scény do medzinárodného kontextu. Dôležitá konfrontácia už niekoľkokrát naznačila, že rovnako zaujímavé veci sa dejú priamo pod nosom alebo za hranicami susedných štátov. Podobne plodné prepájanie nájdeme aj v programe okolitých hudobných festivalov, ako sú maďarský UH Fest, rakúsky Donau či poľský Unsound.

„NEXT 2015 slávnostne otvorí premiéra spojená s krstom novej nahrávky diela slovenského skladateľa Martina Burlasa.“

U nás je NEXT jediným takýmto príkladom, ktorému sa zároveň darí objavovať zvukových umelcov, ktorí si medzičasom vydobyli stabilnú pozíciu na poli súčasnej experimentálnej, elektronickej či improvizovanej hudby. Sú to napríklad Mika Vainio, Elektro Guzzi, Maja Ratkje, Russell Haswell, Selvhenter, Marcus Schmickler, Valerio Tricoli, Gábor Lázár či Evol. Aj napriek vyhranenej dramaturgii, ktorá je rozdelená do štyroch večerov, navštevuje NEXT čoraz viac odvážnych poslucháčov. Lákadlom sú neošúchané zvuky, radikálne koncepty, invenčné technológie, strhujúce improvizácie, multimediálne projekty, netradičné hudobné nástroje a najmä fakt, že poslucháč tu takmer s istotou natrafí na prekvapivé zážitky. Čo prinesie tento ročník a na čo sa oplatí tešiť?

.zvukový terorizmus
NEXT 2015 slávnostne otvorí premiéra spojená s krstom novej nahrávky diela slovenského skladateľa Martina Burlasa s názvom Hexenprozesse, ktorá verejne zaznela jediný raz v roku 1990 v interpretácii legendárneho otvoreného zoskupenia Transmusic comp. Autor ju opísal ako „dobové obrázky z obdobia inkvizície pre komorný súbor (akustické a elektronické nástroje, sekeru a bábku s kečupom)“. Na festivale bude v priestoroch A4ky reštaurovaná ansámblom Musica falsa et ficta pod vedením Mira Tótha. Zvyšok večera kurátorsky zastreší Lucia Udvardyová stojaca za projektom Easterndaze, čo je platforma pre nezávislú východoeurópsku hudobnú scénu, v ktorej sú systematicky predstavované rôzne projekty z odľahlejších kútov Európy. Zvuk východu bude vo Fuge reprezentovať poľský kritik, kurátor a producent Czarny Latawiec, slovenské duo HRB/BOL, ktoré načrtne ako vyzerá zvukový terorizmus 21. storočia, Benzokai s víziou estónskeho hip-hopu a eso maďarskej experimentálnej scény Uj Bála.

Vo štvrtok predstaví James Welburn svoj oceňovaný debutový album Hold, ktorý vyšiel vo vydavateľstve Miasmah a podľa recenzentov patrí medzi najlepšie drónové albumy roka. Podobne ako na štúdiovej nahrávke bude sprevádzať jeho basgitarové hlukové steny bubeník, s ktorým do hry vstupuje rozkladná repetícia, šrotujúca všetky žánrové konvencie. Welburn kríži doom metal s noisom, ambientom a shoegazom, pričom hudobná kritika siaha po prirovnaniach ku skupinám Swans, Godflesh či Nadja.

Takmer štyri dekády na scéne, desiatky albumov a spoluprác, postindustriálne koláže, okultná symbolika, dadaistická poetika, to všetko robí zo Stevena Stepletona a jeho Nurse With Wound najzvučnejší ťahák a zároveň jednu z najväčších legiend posledných ročníkov NEXT-u. Nurse With Wound definovali spoločne s Coil či Current 93 jednu z najvplyvnejších a dodnes nesmierne zaujímavých scén, ktorú škótsky publicista David Keenan nazval „skrytým rubom Anglicka“. Aktuálne turné absolvuje Stepleton v nabitej zostave s Colinom Potterom, Mattom Waldronom a Andrew Lilesom.

.island, Teherán a matematik
S.L.Á.T.U.R. je názov originálneho islandského zoskupenia pracujúceho od roku 2005 na rôznych zvukových experimentoch a orientujúceho sa na grafické partitúry, špecifické ladenie, performancie či výrobu bizarných zvukových objektov. Fanúšikovia ich koncerty opisujú ako absurdnú zábavu plnú kompozičných inovácií. Na NEXT tak prichádza odvrátená tvár Islandu s výpravným multimediálnym vystúpením, počas ktorého budú predstavené rôzne polohy súčasnej severskej hudby.

Ata Ebtekar je skladateľ elektronickej hudby, ktorý dlho pôsobil v rodnom Hamburgu, pričom momentálne žije v Teheráne. Počas svojej 20-ročnej hudobnej kariéry stihol svoju hudbu vydať na labeloch, ako sú Warp Records, Sub Rosa, Digitalis alebo Morphine. Jeho skladby sú prezentované s vierou, že základné pravidlá a postupy musia byť rozobraté a následne opätovne definované. Využíva v nich elektroakustické techniky, mikrotonálne systémy a polyrytmické motívy v spojení s pohlcujúcou vizuálnou projekciou.

NEXT vyvrcholí v sobotu kolaboráciou sónického matematika Marcusa Schmicklera s nemeckým kolegom a mágom analógových syntetizátorov Thomasom Lehnom. Ich spojenie je zárukou radikálneho zvukového zážitku v celom spektre, od tichého šumenia až po hlukové ataky na hrane znesiteľnosti. Schmicklerov mladší kolega, taliansky dekonštruktér tanečnej elektroniky Lorenzo Senni, nadviaže na tradíciu NEXT-u ukázať možné konceptuálne uchopenie tanečných žánrov. V prípade Senniho pôjde o antieuforický pulzujúci tanec, ktorým nadviaže na minuloročné návštevy Marka Fella či spomínaného Gábora Lázára a projektu Evol.

NEXT dlhodobo zapĺňa prázdne miesto medzi slovenskými festivalmi tým, že sa mu darí krížiť množstvo hudobných žánrov s multimediálnym a interaktívnym presahom, ktoré spája invencia a záujem o experiment.Šestnásty ročník so šestnástimi koncertmi v programe sa uskutoční od stredy do soboty (25. – 28. 11) v priestoroch bratislavskej A4-ky a Fugy.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite