Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kult surreálneho zajaca

.filip Olšovský .kultúra

Čo majú spoločné útok na newyorské Dvojičky, sexuálny život Šmolkov a plačlivý song Mad World? Všetky spomenuté veci sa stretli v jednom z najkultovejších filmov posledných rokov.

Kult surreálneho zajaca Dale Robinette/AFP/profimedia Donnie Darko v podaní Jakea Gyllenhaala, jeho priateľka Gretchen a apokalyptický plyšový zajac. Nič zvláštne.

presne pred pätnástimi rokmi mal premiéru na festivale nezávislých filmov Sundance. V tomto bode je však dobré so všetkými časovými prirovnaniami aj skončiť. Nielen preto, že príbeh filmu je zasadený do prostredia konca osemdesiatych rokov. Dokonca ani preto, že jeho popularita dosiahla vrchol dávno po kinopremiére oddialenej pádom newyorských Dvojičiek, (diváci, ktorí film videli, nechcený paradox určite pochopia), vo hviezdnych chvíľach požičovní DVD-čiek a začiatkov internetového sťahovania. Ignorácia časových paralel má svoje logické opodstatnenie. Vo svete Donnie Darka totiž nič nie je premenlivejšie viac, ako práve čas.

„Nad všetkými motívmi visí ten hlavný – imperatív hodín odrátavajúcich koniec sveta, ktorých úder hlási obrovský zajac.
 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite