existuje niekoľko dôvodov, prečo je uvedenie Vivaldiho Arsildy v Opere SND úplne výnimočnou udalosťou. Prvým dôvodom je samotná prítomnosť barokovej opery na našom javisku: za takmer sto rokov existencie SND by sme predmozartovské opusy spočítali na prstoch. Druhým je skutočnosť, že Bratislava s Arsildou prvýkrát vstupuje do širšej koprodukcie nie nevýznamných zahraničných scén (Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Château de Versailles, Opéra de Lille, Théâtre de Caen). Navyše, SND je prvým miestom uvedenia inscenácie. A keďže hovoríme o novodobej svetovej premiére diela, ktoré ležalo tristo rokov v archíve, nejde o prvenstvo hocijaké. Novinkou je tiež to, že popri štátnej subvencii sa na produkcii spolupodieľali súkromné peniaze – heuréka, mecéni umenia sú u nás vzácnejší než šafran! A napokon, pod inscenáciu sa podpísali českí umelci s európskym renomé: dirigent Václav Luks a režisér David Radok.
Dej Vivaldiho opery je komplikovaný, ako sa na barokovú operu patrí. Princ Tamese, pontský následník trónu, pravdepodobne zahynul pri stroskotaní. Vládcom sa môže stať len muž, preto matka Antipatra prinúti jeho dvojča Lisu vydávať sa za Tameseho. Keď kráľovná umrie, Lisea ostáva uväznená v mužskej role. Tamese sa však zachránil a – plný trpkosti z domnelej sestrinej zrady – v prezlečení za záhradníka čaká na príležitosť ujať sa moci. Prvotná lož plodí ďalšie klamstvá: Lisea musí predstierať lásku k bratovej neveste Arsilde (tá je frustrovaná erotickým chladom svojho ženícha), zatiaľ čo sa sama umára za snúbencom Barzanem, ktorý navyše zahorel náklonnosťou k Arsilde. A hoci sa text opery končí šťastne (Tamese usadá na trón a usporiadanie párov sa dá do poriadku), Vivaldiho hudba hovorí pravý opak: pomalé finále v molovej tónine pripomína skôr postupné umieranie než nový radostný začiatok.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.