Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.mesto nula: Chýba Bratislave bulvár? Ulice treba zo šesťdesiatky spomaliť

.denisa Gdovinová .kultúra

Korzo, bulvár či široká mestská ulica sa podľa architekta Tomáša Šeba hýbe v rýchlosti desať kilometrov za hodinu. Je teda prispôsobená chodcovi, nie autám. V ateliéri Šebo&Lichý sa snažia presadiť, aby sa na bulvár premenila Mickiewiczova ulica v Bratislave.

.mesto nula: Chýba Bratislave bulvár? Ulice treba zo šesťdesiatky spomaliť

bulvár spomaľuje

Život na mestskej ulici by sa mal hýbať pomalšie ako šesťdesiatkou. Rýchlosť ulice musí byť adaptovaná na chodca, iba vtedy má šancu stať sa obytnou a okupovanou ľuďmi. Na ulici, ktorou prefrčia stovky áut denne nespomalia ani chodci a nestarajú sa o jej okolie. Nesnažíme sa však vyprášiť všetky autá z ulíc. Ale ideálny pomer musí byť nastavený tak, aby chodec nemusel ustupovať idúcej aj stojacej doprave tak, aby mu zostal iba úzky pás chodníka.

bulvár má otvorené prízemia budov

Budovy na mestskej ulici nemajú mať na prízemí iba vjazdy do garáží a slepé fasády. To, čo je na prízemí, je kľúčové. Na živej mestskej ulici prízemie budov komunikuje s okolím a dáva tým najavo, že je nastavená na chodcov. Bratislava by mala na istých uliciach regulovať percento otvorených parterov. Dokonca je v istom zmysle menej dôležité to, čo je nad tým. Skvelá regulácia ma prekvapila v newyorských uliciach v Midtowne. Domy môžu ísť aj do neba, ale ak sa tak rozhodnú, musia odskočiť od uličnej čiary. Tým pádom sú štíhlejšie a musia nechať väčší priestor chodníku. K tomu majú na prízemí kaviarne alebo obchody a mestskému chodcovi je v podstate jedno, čo je nad ním.

bulvár zarába

Práve sa snažíme spraviť atraktívnu urbánnu ulicu z Mickiewiczovej. Jej obrovský potenciál denne zabíjajú poloprázdne autá, ktoré ju využívajú ako najrýchlejší prechod medzi Ružinovom a Petržalkou. Na túto trasu by si mali vyberať okružnú trasu, nemalo by byť pre ne jednoduchšie ísť centrom mesta. Ak sa nám podarí ulicu spomaliť, začne byť atraktívna pre podnikateľov. Mohla by byť priamym predĺžením Obchodnej ulice, ktorá je preplnená službami pre chodcov. Takisto je potenciál vytvoriť ďalší priestor pre turistov, ktorí staré centrum mesta prejdú za polhodinu.

bulváre sú zosieťované

Bratislava má veľa pekných miest, ale akosi až tak dobre nefungujú. A to preto, lebo ich od seba odtrhli hluché miesta. Základným princípom dobrého mesta je to, že sú mestské ulice pospájané do logickej siete.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite