Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tri Anny Frankové

.milo Juráni .kultúra .divadlo

Sedemdesiat rokov od smrti Anny Frankovej nastal okolo diela azda najznámejšieho židovského dievčaťa nepietny humbug. Na pretras prišla otázka, či legendárny denník možno voľne šíriť, alebo ďalej podlieha autorským právam.

Tri Anny Frankové PRESS FOTO ŠD KOŠICE/JOSEPH MARČINSKÝ Košické spracovanie Denníka Anny Frankovej ponúka netradičnú kombináciu tanečných a činoherných obrazov v modernom vizuálnom šate. V úlohe Anny tu hosťuje herečka Táňa Pauhofová.

na Slovensko táto debata prenikla len okrajovo, no odzrkadlila sa v dramaturgických plánoch divadiel. V aktuálnej sezóne vznikli tri inscenácie podľa Denníka Anny Frankovej. To je rovnako veľa ako v prípade Saint-Exupéryho Malého princa sezónu predtým. Dramaturgická smršť tentoraz znamená viac ako len náhle poblúznenie.

tri Anny

Útla spoveď, ktorá zachytáva dva ťažké roky z krátkeho života Anny Frankovej strávené v úkryte, nakoniec zrejme stále ostáva chránená autorskými právami. Vyhýbavé slovo „zrejme“ ale má svoje opodstatnenie. Situácia je zmätočná, existuje viacero verzií toho, ako to s autorskými právami v skutočnosti je. Fond Anny Frankovej ochranu kultového diela všemožne bráni. Argumentuje tvrdeniami o rôznych verziách knihy, ktorú okrem Anny Frankovej inter alia poznačili zásahy jej otca Otta, ale aj ďalších.

Každému, kto chce bez obmedzení siahať na krehké Frankovej spomienky, preto hrozí žalobami. Na webovej stránke organizácia dokonca zriadila špeciálny FaQ, ktorý dáva odpovede na najčastejšie kladené otázky ohľadom šírenia obsahu denníka. Problémy s právami však nezabránili, aby sa naše divadlá predlohy chopili. Vznikol Denník Anny Frankovej v Divadle Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, rovnomenná experimentálna tanečná inscenácia v Balete Štátneho Divadla Košice a Anna Franková Nového divadla z Nitry.

lákadlo pre tínedžerov

Aký je dnes hlavný dôvod postaviť na javisko príbeh o židovskom dievčati, ktoré s rodinou emigrovalo z Nemecka, no pred šíriacim sa nacizmom neuniklo ani v Holandsku, netreba špeciálne zdôrazňovať. Masívny „revival“ spoločenskej dôvery v myšlienky, ktoré okrem Anny zahubili ďalších 15 miliónov Židov, reflektujú umelci doma i v zahraničí. Minulým režimom devalvovaná umelecká angažovanosť je teda v súčasnosti opäť v kurze a teší sa popularite časti kritiky. Nie div. Kým jedna skupina mladých ľudí organizuje pokojné protikorupčne protesty, druhá skupina dvíha volebné preferencie krajnej pravici. Umelecké gestá, ktoré si zaumienili zmierniť radikalizáciu mládeže, alebo aspoň veľavravne podčiarkujú poznatky z hodín literatúry a dejepisu, sú vítané.

Denník Anny Frankovej v sebe má niečo, čo by mohlo dospievajúcich osloviť. Ponúka skutočný príbeh rodičmi slabo chápanej „trinástky“ s potrebnou dávkou dusivého napätia a dôrazom na množstvo banalít, ktoré trápia každého adolescenta. Aj toho, ktorý dospieva uprostred besniacej vojny. Kniha hovorí autentickým a živým jazykom, nechýba jej humor, ale ani dôraz na tragický fakt, že sa odohráva na pozadí najväčšieho ľudského zlyhania moderných dejín.

Minulým režimom devalvovaná umelecká angažovanosť je opäť v kurze a teší sa popularite časti kritiky.

Predloha prilákala rozmanitý kolorit tvorcov. Jedného z najväčších „punkerov“ v divadelnom fachu, režiséra Šimona Spišáka, rovnako ako režisérku, ktorá s obľubou prekračuje hranicu medzi realitou a snivosťou – Júliu Razusovú.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite