päťdesiatdvaročná Diana Krall je dnes pre mnohých nepochybne džezovou kráľovnou, a to nielen podľa mena, ale aj na základe toho, čo sa jej v hudobnom svete za tie roky podarilo. Turn Up the Quiet je jej trinásty album a len sotva jej prinesie nešťastie. Naopak.
búrlivý nástup
Prvých päť albumov Diany Krall vyšlo ešte v poslednej dekáde minulého storočia. Stepping Out a Only Trust Your Heart boli zároveň prvé, ktoré som si kedysi v USA kúpil, keď sme tu o nej ešte takmer nič nevedeli. V roku 1996 prišla s albumom All for You, ktorý bol otvorene priznanou poctou jej džezovému vzoru. Tým bol Nat King Cole. Ak ste počuli Lasicov, Satinského a Filipov album Bolo nás jedenásť, isto si spomeniete, že medzi bonusmi bola aj takzvaná Prerušená pieseň. Satinský rušil a Lasica spieval: „It was fascination...“ No, a to je Nat King Cole. Na najnovšom albume sa k nemu Diana vráti vo „very very extraordinary“ piesni L-O-V-E, pôvodne z roku 1965.
Diana Krall sa stala slávnou náhle, hoci jej to chvíľu predsa len trvalo. Vyrástla v kanadskom Nanaimo v Britskej Kolumbii, kde sa aj v roku 1964 narodila. Na klavíri hrala od štyroch rokov. V sedemnástich dostala možnosť študovať na bostonskom Berklee College of Music. Potom sa dlho nič nedialo. Teda dialo, no mimo sledujúceho oka kamier a fotoaparátov. Diana si hľadala svoje miesto: najprv v Los Angeles, potom vo Vancouveri, až nakoniec zvíťazil New York. A tam sa to celé začalo.
„Ten šepot dokážu pretnúť náhle zvýraznenia – je to ako keď kontrabasista počas plynulej hry náhle trhne strunou. “
Svoj debutový album Stepping Out vydáva ako dvadsaťdeväťročná dospelá žena, ktorá má už kadečo za sebou: od tínedžerského spievania kdesi v reštaurácii jej rodného mesta až po spoluprácu s inými hudobníkmi, kde takpovediac hrala „druhé husle“. Lenže Stepping Out je už čosi celkom iné: ostatní tu svojou hrou sprevádzajú ju. O kvalitách jej spevu a hry nikto nemá dôvod pochybovať. A tak prichádzajú na svet ďalšie albumy a spolupráca s producentom Tommym LiPumom, ktorý sa podpísal aj pod ten najnovší. Všetky spája niečo spoločné: džezová klasika, nízko posadený, až šeptavý spev, ktorý je pre ňu typický. Ten šepot dokážu pretnúť náhle zvýraznenia – je to ako keď kontrabasista počas plynulej hry náhle trhne strunou. V jej speve aj hre na piano je to ako výrazná pečať jej štýlu.
Rok 2002 je pre ňu ťaživý. Matka Adella zomiera s diagnózou mnohopočetného myelómu, nádorového ochorenia plazmatických buniek. Matka sa ešte počas života výrazne angažovala v charitatívnej organizácii Multiple Myeloma Research Foundation (MMRF). Diana sa spolu so sestrou Michelle (tá bola pôvodne policajtka, dnes spravuje Dianinu webstránku) rozhodnú v roku 2004 založiť Krall Family Fund na pomoc ľuďom s týmto vážnym ochorením. Diana navyše prijme čestné členstvo v MMRF a dodnes aktivity tejto organizácie podporuje.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.