Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Labutia pieseň Quality TV

.juraj Malíček .kultúra .kritika

Služobníčkin príbeh Margaret Atwoodovej a Americkí bohovia Neila Gaimana sú romány, ktoré by nemali chýbať v žiadnej serióznejšej zbierke čitateľa fantastiky. Koncom apríla dostali tieto dva veľké žánrové klenoty svoje seriálové verzie.

oba romány zarezonovali prakticky bezprostredne po svojom prvom vydaní. Dystopický Služobníčkin príbeh sa hneď v roku 1985 zaradil k Orwellovi, Zamjatinovi, Huxleymu či Burgessovi a Americkí bohovia v roku 2001 pomáhali konštituovať modernú urban fantasy,  kde realitu rozrušuje mágia a metafyzickosť. Mali však potenciál zaujať aj čitateľa, ktorý inak žánrové príbehy nevyhľadáva. A práve tu sa prístup tvorcov jedného a druhého seriálu začínajú dramaticky odlišovať.

podliezanie náročnejšiemu divákovi

Atwoodovej Služobníčkin príbeh sa už jednej sfilmovanej verzie dočkal, a nebanálnej. V roku 1990 ju nakrútil  rešpektovaný nemecký režisér Volker Schlöndorf (Plechový bubienok, Swannova láska, Hommo Faber). Za kamerou stál slovenský kameraman svetového formátu Igor Luther, ktorý so Schlöndorfom spolupracoval pravidelne. A film podľa toho vyzerá – silný, vážny, výrazný, premyslený, vizuálne uhrančivý, jednoducho, veľmi dôstojná adaptácia predlohy a vysoko nastavená latka.

Z aktuálneho seriálu je jasné, že tvorcovia sa inšpirovali, dokonca až na samej hranici vykrádania. Veľmi šikovne predstiera, že je takým tým balvanom, čo zvalí na diváka celú umeleckú ťarchu sveta, ktorú tvorcovia v dystopickom príbehu o ženách redukovaných na rodičky identifikovali. Lebo téma zostáva silná, blízka budúcnosť, čo sa zmenila na tyraniu tak rýchlo, že ľudia si ani nestihli všimnúť, že už nie sú voličmi, ale obeťami, avšak už pri druhom diele sa dajú identifikovať pasáže, v ktorých sa tá akože angažovaná umeleckosť mení na nafúkanú nudu. A suchý cynický humor Atwoodovej predlohy sa z toho vytratil úplne. 

Diváci sa však chytili, takže už je ohlásená druhá séria. Lenže Atwoodovej román je výborný aj preto, že skončí, keď je téma spracovaná a príbeh dopovedaný. Žiadne pokračovania nedávajú zmysel, čo tvorcom seriálu buď nedošlo, alebo to ignorovali. Pravdepodobnejšia je druhá možnosť, seriál Služobníčkin príbeh totiž akoby sa snažil predstierať, že žiadny román nie je, respektíve, podobnosť je čisto náhodná a ak má divák tú smolu, že predlohu pozná, je to len a len jeho problém.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite