poldruhahodinová diskusia s kritikmi, teatrológmi aj zástupcami tvorcov pod vedením riaditeľky Divadelného ústavu Vladislavy Fekete nemohla dôkladne analyzovať trendy. Ale v krátkom čase sa mnohé podarilo naznačiť. Debatu ovládlo to, o čom sa vytrvalo píše a hovorí už dlhšie. Úvodný úder tágom do bielej gule, ktorá rozradila inscenácie do prislúchajúcich jamiek, patril angažovanosti divadiel vo verejnom živote.
na barikády!
Z diskusie vyplynulo, že turbulencie doby iniciujú pohyb a aj kamenné divadlá po dlhšom čase znovu uvažujú o svojej úlohe v spoločnosti a dramaturgickom smerovaní. Akoby sa začínalo napĺňať posolstvo režiséra Patrika Lančariča, ktorý minulý rok práve na Dotykoch a spojeniach vyhlásil, že divadelníci by mali ísť na barikády. K tradičným šerifom zdravej spoločnosti, ako sú Bábkové divadlo na Rázcestí, Divadlo Pôtoň a čiastočne bratislavské Divadlo Aréna, pribúdajú ďalší. Nie všetci s dávkou heroizmu budujú hradby proti extrémizmu, ako Slovenské národné divadlo, ale vedú boj za zdravšiu spoločnosť. Slovenské komorné divadlo z Martina zaradilo do dramaturgie dramatizáciu knihy Svetlany Alexijevič Vojna nemá ženskú tvár. Ponúka netradičný obraz vojny diametrálne odlišnou optikou, no so všetkou hrôzou, čo obnáša.
„Kráča slovenské divadlo k spoločenskej užitočnosti alebo k umeleckému napredovaniu?“
V Divadle Andreja Bagara v Nitre Laco Kerata oslávil „comeback“ hrou Dobro. Aj keď sa na diskusii spomínala skôr v negatívnom zmysle, v kontexte nastolených tém je inscenácia dôležitá. V hravom texte sa dramatik porátal s niektorými národnými zvykmi, s mamonárstvom a prospechárstvom. Zároveň sa pobavil na Európskej únii a jej hodnotách. V Štúdiu tanca Banská Bystrica uzavreli netradičnú trilógiu titulom Márnosť nad márnosť s podtitulom trošku dekadentná veselohra. Vznikla ako obrana proti útokom župana Mariána Kotlebu, ktorý v minulosti zastavil dotáciu na tanečný festival. Rovnako prehĺbili, ako vo viacerých divadlách, aktivity pre základné školy. Vzdelávanie a rozširovanie obzorov divadlom je trend. Na diskusii to naznačila dramaturgička Iveta Škripková. Minulú sezónu sa to prejavilo aj v dlhodobo nespravodlivo podceňovanom bábkovom divadle pre detského diváka.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.