Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Intenzívne vzťahy sú vždy plné nástrah

.zuzana Golianová .kultúra .kritika

Životný príbeh dvoch priateliek z Neapola sa končí tam, kde sa začal. Na slovenský trh prišli tohto roku posledné dva diely Neapolskej ságy kritikou a čitateľmi (zrejme viac čitateľkami) uctievanej Eleny Ferrante: Tí, čo odchádzajú – tí, čo zostávajú a Príbeh stratenej dcéry.

priateľstvo Eleny a Lily postupuje v čase. To, čo sa nemení, sú ony dve – puto, čo ich spája a zároveň rozdeľuje v ich odlišnosti. Geniálne priateľstvo, ktoré je na kosť intenzívne, aj keď nie vždy zrozumiteľné. Intimita ich vnútra, zmýšľania a mikroskopickej blízkosti je majákom na mape pomaly meniaceho sa Neapola a postupne aj iných miest, ktoré skladajú obraz Talianska od päťdesiatych rokov až do začiatku nového tisícročia. 

Priateľstvo vzdelanej a introvertnejšej Eleny a neskrotnej Lily, plnej paradoxov, je podobne ako ona nádherné a temné zároveň. Komplikujú si životy a vzápätí sú si najväčšou oporou. Láskavosť, krehkosť a úprimnosť miestami strieda zloba, pohŕdanie a násilie. A aj napriek tomu je tu istá obsesia, na ktorú si bolo treba zvyknúť, prijať ju. Najmä v ich detskom veku a období dospievania vyznievala nelogicky, čo oddiaľovalo od bežne zavedenej predstavy „skutočného priateľstva“. Ferrante nám ho predkladá v značne iracionálnom duchu. „Keď dám bokom Lilu, neviem byť celistvá,“ zdôveruje sa Elena, rozprávačka príbehu, podľa ktorej sú všetky intenzívne vzťahy medzi ľudskými bytosťami plné nástrah. Nino – ich láska z detstva a možno aj láska celoživotná o Lile povedal, že „mať ju rád bola veľmi ťažká skúsenosť“.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite