Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zsolt Sőrés: Všetko čo ma zaujíma, má svoju podstatu vo zvuku

.matěj Kotouček .kultúra

Experimentálny hudobník, zvukový umelec a zvukový ekológ. Aj to sú slová, ktoré popisujú činnosť Zsolta Soresa. Ako vníma svet hudby a zvukových foriem? A čo ho v tvorbe inšpiruje?

Zsolt Sőrés: Všetko čo ma zaujíma, má svoju podstatu vo zvuku Dorota Szafranko.

váš prístup k umeleckej tvorbe je špecifický. Z pozície hudobníka skúmate hranice a prieniky rôznych umeleckých foriem. Okrem iných významných hudobníkov a zvukových umelcov ste spolupracovali s filmovými tvorcami, choreografmi, výtvarníkmi, a píšete knihy a poéziu. Čo vám táto skúsenosť prináša späť, alebo ako táto skúsenosť posilňuje vašu hudobnú prax?

Som v podstate experimentálny hudobník, zvukový umelec a zvukový ekológ. Všetko čo ma zaujíma, má svoju podstatu vo zvuku. Som „sound specific" umelec a voľný improvizátor, ktorý verí, že hudba bola od začiatku ľudskej histórie vždy „site specific". Rôzne kontexty ostatných umeleckých foriem mi dávajú možnosť experimentovať s vlastným zvukom: moje zvukové diela nie sú v rovnakej funkcii ako „účelové“ umenie: nikdy som nevytvoril tradičný soundtrack alebo hudbu na pozadí pre film alebo divadelné dielo. Rád by som sa zapájal do projektov, kde môžem nájsť zaujímavé a nové kontexty, možno neznáme možnosti, ktoré som predtým nemal šancu skúsiť. Rôzne umelecké formy sa navzájom prekrývajú, v súčasnosti môžu používať prostriedky tých druhých bez akýchkoľvek problémov – a z toho sa môžu narodiť nové umelecké formy, napr. zvukové umenie. Verím, že elektroakustická voľná improvizácia je tiež nová umelecká forma odlišná od ostatných spôsobov tvorby hudby. Milujem rôznorodosť umeleckého prostredia, to ma inšpiruje, aby som premýšľal ešte viac vo svojom umeleckom a hudobnom jazyku. Volám tento prístup „meta-art", „meta sound art" alebo „meta music". Som veľmi rád, že žijem v súčasnej dobe, dnes je neuveriteľná expanzia zvukových umení: experimentálne filmy sa stávajú zvukovými umeleckými dielami, ktorých zvuk je prinajmenšom na rovnakej úrovni s vizuálnosťou, „site specific“ zvukové inštalácie sa stávajú progresívnou súčasťou verejného umenia, atď. 

„Fyzickým aspektom „soundwalku“ je prechádzka so zameraním na počúvanie okolitého prostredia.“

vnímate tak vôbec v rámci umeleckej tvorby existujúce rozdelenie na čisto hudobný svet a svet zmiešaných zvukových foriem?

Nie. Hľadám „vnútornú poetiku" v rôznych oblastiach

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite