richard III. patrí do línie Shakespearových drám, ktoré charakterizuje bezhraničná honba za mocou, zvrátené politické mašinérie, totálny úpadok morálky a potoky preliatej krvi. Uprostred toho všetkého stojí práve Richard III., ktorý sa pre svoj špecifický výzor a rozorvané vnútro stal jednou z emblémových postáv svetovej klasiky. Obsadenie tejto postavy je preto pochopiteľne kľúčovým aspektom pre úspech inscenácie. A platí to dvojnásobne, ak sa režisér rozhodne nerozvíjať politický charakter hry, ale sústredí sa takmer výhradne na Richarda a jeho nepredvídateľné neľudské správanie.
vzbura proti prírode si žiada trest
V prípade najnovšej inscenácie SND je práve predstaviteľ titulnej postavy Tomáš Maštalír jedným z jej slabších článkov. Richardovo fyzické postihnutie mu v značnej miere pomáha kreovať najmä kostým, nevychádza zvnútra hercovho výrazu. V zhrbenom postoji tela a krívajúcej chôdzi je navyše v druhej polovici inscenácie čoraz menej dôsledný. Napriek tomu, že strihy medzi emocionálnejšie ladenými výstupmi a civilnejšími polohami Maštalír zvláda veľmi dobre, miestami sa nevyhne intonačnému afektu a nezrozumiteľnosti v artikulácii. Najväčším nedostatkom je však akási výrazová nezaujímavosť. Postava Richarda III. síce vyzerá ohavne a koná ohavné činy, ale okolie dokáže svojím čarom presvedčiť o tom, že je nevinný ako baránok. Napriek fyziognómii by sa pokojne dal označiť za šarmantného manipulátora. Tieto črty sa však v Maštalírovom podaní mierne vytrácajú, zostáva tak skôr iba fanatickým šialencom, ktorý sa túži za svoj vlastný osud pomstiť všetkým naokolo.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.