Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Čo môže režisér v opere zmeniť?

.boris Ažaltovič .kultúra .cnosti a neresti

Umelecký riaditeľ Anglickej národnej opery (English National Opera) Daniel Kramer prichádza do Bratislavy režírovať operu Sadko od Nikolaja Rimského-Korsakova. Odvážne, kreatívne, moderne a určite aj kontroverzne.

Čo môže režisér v opere zmeniť? BORIS NÉMETH Daniel Kramer sa nachádza v rozhodujúcom období, keď sa mení veľa vecí v jeho živote. Práve počas tohto obdobia režíruje Sadka v Bratislave.

medzi tradicionalistami a modernistami prebieha približne od polovice 20. storočia zásadný spor. Môže režisér meniť dej, charaktery postáv či autorom dané historické reálie? Môže v opere škrtať, prehadzovať scény či nebodaj upravovať hudbu? Daniel Kramer, ktorý pochádza z USA, je zástancom „režisérskeho“ divadla, hoci je podľa neho dobré, že popri sebe existujú rôzni režiséri. „Opery boli predsa napísané v konkrétnom čase, v ktorom nejako fungovali. Ak režisér robí v roku 2018 Hamleta a za niečo stojí, mal by ho adaptovať, ibaže by mal radikálnu víziu, prečo neškrtať a nerearanžovať.“ 

Daniel Kramer hovorí, že ho baví, keď sedí v opernom divadle na klasickom titule, ktorého hudbu a dej pozná, a režisér ho šokuje. Vtedy zvedavo čaká, ako sa dej vyvinie.

Verí tiež, že niektoré opery si zásahy vyžadujú. Ako príklad uvádza škrt časti druhého dejstva Wagnerovej opery Tristan a Izolda, bez ktorého by pravdepodobne žiadny predstaviteľ Tristana neudržal formu až do konca predstavenia. Priznáva, že isté škrty urobili aj v pripravovanom Sadkovi.

No nebojí sa ísť ani do oveľa kontroverznejších projektov. V Anglickej národnej opere umožnil režisérovi zámenu pohlaví – muža bude hrať žena a naopak. Samotnú hudbu by však nemenil. 

láska k divadlu 

Daniel Kramer vyrastal v Amerike na ovčej farme. Prvú inscenáciu, ktorú videl, režíroval jeho otec, riaditeľ vidieckej školy v  Ohio. „Rodičia doma počúvali Elvisa a Dolly Parton, sestra počúvala Michaela Jacksona. Jednoducho, americký stredozápad.“ Prvá opera, ktorú videl, bola Humperdinckova rozprávka Medovníková chalúpka, ale kľúčová bola jeho prvá dospelácka opera – Peter Grimes od Benjamina Brittena v Chicago Lyric Opera. Sedel úplne v strede auditória a okamžite pochopil. „To je presne ono: všetko spolu vytvára perfektný zážitok – čisté divadlo, čistý dizajn, spev obrovského zboru a veľký orchester, ktorý hrá veľké témy... Myslím, že je dôležité, aby sme stále mali na pamäti, ako a kedy sa rodí umelec.“

„Za osobitne dôležitú považuje komornú operu, v Anglicku veľmi populárnu, v malom priestore pre sto divákov.

Otec predčasne zomrel a Daniel sa s jeho smrťou vyrovnával aj s pomocou divadla. To sa stalo jeho útočiskom aj miestom sebarealizácie. Od prvého momentu ho fascinovala „divadelnosť divadla“ – spoločné vytváranie kulís, kostýmov, masiek, make-upu. „Milujem dizajn, milujem farby, milujem obrazy ... ja chcem poéziu, chcem byť v spojení s tou prapôvodnou úlohou divadla, s prvotnou víziou divadla ako fantázie,“ tvrdí.  Keď sám začal režírovať, už mu nestačili len tanec, scéna, kulisy. Jeho prvými prácami boli muzikály Falsettos a Jesus Christ Superstar. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite