Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Lásky druhej plavovlásky

.martin Ciel .kultúra .divadlo

V Divadle Astorka Korzo ´90 mala 16. januára premiéru inscenácia Lásky jednej plavovlásky, ktorá vznikla podľa scenára a improvizovaných dialógov rovnomenného filmu režiséra Miloša Formana a spoluscenáristov Jaroslava Papouška, Ivana Passera a Václava Šaška z roku 1965.

Lásky druhej plavovlásky CTIBOR BACHRATÝ Zuzana Kronerová a Peter Šimun ako Matka a Otec muzikanta Mildu v podaní Pavla Šimuna. Hore Dominika Morávková v úlohe Anduly.

lásky jednej plavovlásky je film s ťažko zabudnuteľnými hereckými výkonmi Hany Brejchovej, Vladimíra Pucholta, Vladimíra Menšíka a mnohých ďalších. Viacerí z vás, vážení diváci, iste vedia, o čom píšem, a spomínajú si. Na tú zvláštnu esenciu trápnosti a autentickej absurdity, fascinujúcu prirodzenosť civilnej atmosféry príbehu neskúsenej a nevinnej plavovlásky, ktorá túži po troche lásky. 

inscenácia príbehu, nie filmu

Inscenačné uchopenie divadelnej inscenácie v Astorke sa však v žiadnom prípade neriadi poetikou Formanovho filmu. To je mimoriadne šťastné riešenie. Vo výrazovej rovine tu vôbec nejde o extrémne civilné zobrazenie. Toho sa inscenácia úprimne a vedome zrieka, jej referenčným pozadím nie je film. Len príbeh, ktorý film priniesol. Čiže referuje o istom výseku reality, a to spôsobom svojím vlastným a pôvodným. Štylizovaným, v istom zmysle takmer až kabaretným. 

„Pretože sa tu nájdu aj tínedžeri a prenikavý obraz ich správania, vzájomného zvádzania a celej trápnosti tohto veku.“

Štylizácia sa prejavuje v podstate na všetkých úrovniach inscenácie. Zatiaľ čo Dominika Morávková ako predstaviteľka plavovlásky Anduly využíva presvedčivo emocionálnu impulzívnosť bez toho, aby vybočila z hereckej prirodzenosti, všetky vedľajšie postavy mierne prehrávajú. Máme tu muža – motorku (Róbert Jakab ako Tonda), muža – pušku (Juraj Kemka ako Horár), muža – barlu (Matej Landl ako Plukovník), muža – gitaru (Peter Šimun ako Milda)  a tak ďalej. Tieto vedľajšie postavy nielenže využívajú pre svoje postavy príznačné rekvizity, ale i rôzne zvuky a pazvuky, ktoré ich charakterizujú. Tento spôsob štylizovaného, občas naozaj kabaretného herectva je intenzívne prítomný aj pri ženských postavách (Marta Sládečková, Anna Šišková), ktoré akoby záviseli od svojich pestrých a vtipných kostýmov, štylizovaných do veselej farebnosti šesťdesiatych rokov, kde sa príbeh odohráva.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite