Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Medvede dostali ženy

.peter Nágel .kultúra .film

Predpovede, ako dopadne 68. ročník filmového festivalu Berlinale, sa celkom nenaplnili. Hoci kandidátov na zisk Zlatého medveďa sa tipovalo viac, napokon sa z výhry tešila neznáma Rumunka Adina Pintilie, ktorá natočila experimentálnu a provokatívnu štúdiu o intimite a sexualite.

Medvede dostali ženy PHILIPP GUELLAND/EPA/PROFIMEDIA

predpokladalo sa, že jedna z cien 68. Berlinale bude „vyhradená“ pre hostiteľskú kinematografiu, veď mala až štvornásobné zastúpenie v hlavnej súťaži a ešte aj jednu dôležitú poistku – známeho režiséra Toma Tykwera v pozícii prezidenta jury. No na prekvapenie domácich tvorcov i divákov porota nemecké tituly úplne ignorovala. Záverečným verdiktom potvrdila svoju autonómnosť pri udeľovaní dvoch najvyšších ocenení. A udelila ich dvom ženám, ktoré tak triumfovali v tradičnej mužskej presile.

nový žáner? Terapeutické kino

Adina Pintilie (narodila sa v roku 1980) dosiaľ nakrútila dva krátke a jednu stredometrážnu dokumentárnu snímku, a teraz senzačne triumfovala v Berlíne svojím prvým dlhometrážnym projektom. Hybridom Nedotýkaj sa ma (Touch Me Not), oscilujúcim medzi dokumentom a fikciou. Vyznačuje sa vysokou štylizáciou a prehnanou horlivosťou, kde sa miešajú posolstvá a návody, aké možno nájsť v baleniach rôznych exotických čajov. Režisérka je aj jednou z protagonistiek filmu v pozícii nestrannej pozorovateľky rôznych sexuálnych túžob a porúch. Akoby si kládla základnú otázku pre seba, všetkých a vlastne nikoho: Prečo si sa ma neopýtal, o čom je tento film?

„Ľudia sa boja všetkého, čo nepoznajú.“

Autorka skúma intimitu vo všetkých, najmä explicitných detailoch, uhloch a obrazoch. „Tento film sa začal ako môj osobný výskum,“ uviedla A. Pintilie. „V dvadsiatke som si myslela, že o láske, intímnom vzťahu už viem všetko. Teraz po rôznych peripetiách, spojených s vlastným vnímaním intimity, keď by to malo byť už jasné, zdá sa mi, že mi chýba jej definícia. A naopak, vzrastá u mňa väčší komplex a znepokojivé rozpory.“

Film vyznieva ako hra so zajatím rukojemníka, pričom rukojemníkom je publikum. Samozrejme, pokiaľ na túto hru divák predčasne nerezignuje. Už v prvej polhodine novinárskej projekcie „využilo“ túto možnosť značné množstvo kritikov. Rumunská režisérka sa štylizuje za kamerou ako vábnička v laboratóriu, kde sa intimita a sexualita skúmajú a demonštrujú s dobrovoľníkmi, ale aj postihnutými pacientmi. Po skončení premietania sa ozvali hlasy, že takýto film azda ani neprináleží do svetovej súťaže, akou je Berlinale. Na druhej strane sa zasa rozoberali názory o tvare filmu, ktorý sa ocitol vedome v krajine nikoho a má s tým problém. A ďalší zase pri tomto filme upozorňujú na nový subžáner. Možno sa film Nedotýkaj sa ma stane raz podnetom na vznik novej sekcie na festivale, a to s názvom „terapeutické filmy“. Mimochodom, okrem najvyššieho ocenenia bol vyhodnotený aj ako najlepší debut. Bude zaujímavé sledovať, aký osud postihne tento film. Je veľmi otázne, koľko ľudí ho napokon uvidí v kine. Jeho distribučný potenciál je – korektne povedané – naozaj výrazne limitovaný.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite