sila filmového obrazu dnes nespočíva len v jeho estetickej rovine, ale uprostred bujnenia audiovizuálnych obrazov, skratiek a fake news nám dáva film možnosť nahliadnuť aj na politické, sociálne alebo ekonomické kauzy. Film Opera o Poľsku, ku ktorému sa poľská politická reprezentácia príliš nehlási, príde uviesť Piotr Stasik. Film Hranice práce zase premýšľa o tom, čo je ešte pre človeka dôstojný plat a pracovné podmienky, a aj tento film na festivale osobne uvedie režisérka Apolena Rychlíková. Film je totiž diskusia, je to vzťah medzi divákom, tvorcom a textom, ktorý v kine čítame, a práve možnosť rozviesť túto diskusiu je pre každý festival zásadná.
prídu aj veľké osobnosti
Stále neviem, či je to dielo náhody, alebo či sa niečo pohlo vo vzťahu filmovej verejnosti k Slovensku, ale že sa niečo deje pod povrchom tejto krajiny, to je asi cítiť na míle ďaleko. Inak si totiž neviem vysvetliť, že naše pozvanie tento rok prijalo mnoho výnimočných režisérskych osobností, ktorých zvučné mená nájdeme v programoch áčkových festivalov. Zároveň sa k nám chystá (v rámci sekcie pre filmových profesionálov) na pripravované slovenské projekty prísť pozrieť špička festivalových dramaturgov z celého sveta.
Mená ako Leos Carax, Arnaud Desplechine, Kornél Mundruczó sú možno väčšinovému divákovi neznáme, ale prvý z nich nakrúcal s Kylie Minoque a na Slovensku výrazne uspel predovšetkým svojím filmom Holy Motors. Druhý menovaný zahajoval minuloročný festival v Cannes, kde ten tretí v súťaži premiéroval všetky svoje posledné filmy. No priestor nedostanú len osvedčení tvorcovia. V rámci našej novej sekcie Bez limitov, ktorá sa sústredí na progresívne trendy v svetovom hranom a dokumentárnom filme, svoje filmy uvedú napríklad aj nádeje českého filmu Lukáš Kokeš a Klára Tasovská.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.