ready Player One, román Ernesta Clina z roku 2011, ktorý sa stal predlohou najnovšieho filmu Stevena Spielberga, môžeme čítať rôznymi spôsobmi. Je generačnou výpoveďou, je priamočiarym dystopickým akčným scifíčkom, dokonca vraj Young Adult, čo spoľahlivo môže odradiť čitateľa, ktorý sa bráni „komercii“, je kyberromancou, je alegóriou beznádeje civilizácie, ktorá pomaly prestáva veriť realite. V prvom rade, v takom tom bezprostrednom spontánnom prvom čítaní, je však hrou, ktorej cieľom je čitateľa zahltiť neuveriteľným množstvom popkultúrnych referencií a odkazov. Hra na to, čo kto pozná, čo si kto pamätá.
Beletrizovaná encyklopédia popkultúry s dôrazom na osemdesiate roky, Ready Player One, je román, v ktorom sa prakticky na každej stránke spomína nejaký film, videohra, seriál, tv šou, kniha či pieseň, nie len tak, samoúčelne, ale ako integrálna súčasť príbehu, v ktorom hlavné postavy, hráči, v roku 2045 musia na hranie videohry dôverne poznať kultúrno-civilizačné reálie osemdesiatych rokoch minulého storočia.
Áno, môže to znieť mimoriadne čudne, čo však nemení nič na fakte, že román sa aj preto stal extrémne úspešným, extrémne populárnym, extrémne exponovaným a čo ja viem, čo ešte, stal sa jednoducho románom s takým komerčným potenciálom, že by bol hriech nevyužiť to v poriadnom veľkolepom, efektnom hollywoodskom blockbusteri. A ten vznikol.
znalosť klingončiny a elfčiny sa zíde
Film, čo sa v ňom v divokej naháňačke stretajú DeLorean z Návratu do budúcnosti, motorka z Akiry, Tyranosaurus Rex a King Kong, film, ktorého časť sa odohráva akoby v reáliách iného filmu, film, v ktorom sa potenciálnemu divákovi môže hodiť znalosť klingončiny, elfčiny, prípadne iných umelých popkultúrnych jazykov, ale Esperanto nevyužije ani na chvíľu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.