pred pražskou oceľovou arénou parkovalo asi dvadsať kamiónov. Priniesli sem obrovský rozkladací kolos masívneho turné US + Them, pomenovaného podľa rovnomennej skladby z The Dark Side of the Moon. Roger Waters len za tento rok odohrá deväťdesiatjeden koncertov a keď k tomu pripočítame vlaňajších šesťdesiatštyri, súčet sa zastaví na úctyhodných stopäťdesiatpäť. Na javisku sa tak ocitne takmer každý druhý deň, čo pripomína nekonečné turné Boba Dylana.
Waters na koncertnom turné siahol do hlbokej minulosti, keď ho koncipoval ako to najlepšie z kvarteta nahrávok Dark Side of the Moon,Wish You Were Here, Animals, The Wall. Aktualizoval ich do novej, modernej podoby. Za každým týmto albumom stojí silný príbeh, ale aj nekonečné hádky a tvorivé diskusie, ako aj začiatok rozpadu legendárneho Pink Floyd. Roger Waters, zakladajúci člen zoskupenia, sa chcel po uzavretí tejto kapitoly oddeliť od „ružovej clony“ a nasmerovať kariéru radšej iným smerom. Oblúkom sa teraz vrátil k najslávnejšiemu obdobiu, k piesňam, v ktorých nechal kus svojho života.
Typickou črtou basgitaristu, speváka a hlavného zvukového architekta Pink Floyd je schopnosť správne načasovať myšlienky. Večný spor o slobodu jednotlivca zviazaného putom modernej spoločnosti sa snažil spracovať najmodernejšími technológiami. Každým albumom sa chcel posunúť ďalej, prekračovať konvencie, nebáť sa experimentovať a nepodľahnúť tlakom vydavateľstva. Na tom však stroskotal aj vzťah so spoluhráčmi, najmä s Davidom Gilmourom a Nickom Masonom. Svojimi nápadmi totiž nerobil radosť nahrávacím štúdiám ani spoločnostiam, ktoré predávali lístky na jeho koncerty. Jeho veľkolepé nápady okolo živých vystúpení prijímali organizátori jeho koncertov len s veľkou nevôľou. V minulosti sa napríklad snažil vyrobiť obrovskú nafukovaciu halu, čo sa napokon nepodarilo zrealizovať.
svetlo na konci tunela
Waters je ako rozbiehajúci sa vlak a chvíľku trvá, kým premaže všetky súpravy, no poslucháčov privádza do finálnej zastávky s vynikajúcim finišom. Ako keby chcel dohnať minulé meškanie. Počas jazdy vás sprevádza nádherná panoráma a ešte veľkolepejší zvuk, ktorý sa ozýva naokolo. Kvadrofonický pôžitok vnímala zaplnená hala už pri statickej projekcii dievčaťa sediaceho pri mori, keď k nej doliehal šum mora, bolo počuť piskot čajok a trúbenie majáka.
Už počas pôsobenia v Pink Floyd mal Roger Waters striktný vzťah k predkapelám, keďže si myslel, že narúšajú atmosféru. A tú chcel mať pod svojou kontrolou. Pokoj pláže prerušil zvuk rútiaceho sa vlaku, ako aj príchod Rogera Watersa a jeho sprievodnej kapely na pódium s úvodnou piesňou Speak to Me.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.