Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Putnov stredoeurópsky most

.eva Čobejová .kultúra .knižnica

Martin C. Putna je osobnosť ťažko uchopiteľná. Jeho záber je takmer renesančný, ale práve tak, ako mnohých udivuje svojou vzdelanosťou a pracovitosťou, ďalších poburuje už len tým, kým všetkým je.

je to vyštudovaný klasický filológ, ktorý si k štúdiu latinčiny a gréčtiny pribral aj štúdium slavistiky. A potom skončil ešte aj teológiu. Dnes je profesorom sociálnej a kultúrnej antropológie. V roku 1987 konvertoval, stal sa katolíkom, ale zároveň je čosi ako „verejný homosexuál“, pravidelne chodiaci na Gay Pride. Homosexualite a jej vzťahu ku kultúre či kresťanstvu sa venoval aj v odborných publikáciách. Bol aj riaditeľom Knižnice Václava Havla, napísal o Havlovi knihu, takže ho často označujú za hav­lovca a pravdoláskara. Okrem toho sa Putna venuje moderovaniu a tiež spevu, špecializuje sa na renesančnú a ranobarokovú hudbu a vydal tri sólové CD. 

Sám o sebe  hovorí, že v Česku je vždy v menšine – aj ako katolík, aj ako homosexuál či ako hav­lovec. No zároveň je to človek, z ktorého prúdi neskrývaná radosť zo života, neustály úžas z bádania, je v ňom očividná fascinácia dejinami, literatúrou, kultúrou, religiozitou i cestovaním. Vďaka tomu je Putnova vášeň po spoznávaní a bádaní až nákazlivá.

a ďalšie obrazy

Po Obrazoch z dejín ruskej religiozity a po Obrazoch kultúrnych dejín americkej religiozity prichádza ts treťou časťou tejto série: Obrazy z kultúrnych dejín strednej Európy. Prečo vlastne obrazy? Čo to je? Cestopis, literárna história, dejiny? Putna tvrdí, že tými obrazmi sú „vybraté literárne a umelecké diela, na ktorých možno demonštrovať jednotlivé základné princípy príslušnej kultúry, špeciálne potom jej myslenie a jej religiozitu.“ Tentoraz zostavil galériu obrazov, ktorá vychádzajú z dejín historických korunných zemí habsburskej ríše v jej finálnej fáze, čiže krátko pred jej rozpadom. A akú metódu skúmania si Putna vybral? Nemal ambíciu napísať monumentálne komparatívne dejiny a nešlo mu ani o roztrieštené impresionistické fragmenty, vybral sa akousi cestou „stredu“ a tak si to aj jasne pomenoval. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite