Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Cannes, mesto žien

.peter Nágel .kultúra .film

Porota vedená Cate Blanchett sa, našťastie, upriamila na umelecké kvality filmov a nepodľahla genderovej naliehavosti o paritnom zastúpení ocenení medzi mužmi a ženami. Ženy na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes si prevahu aj tak vynútili.

Cannes, mesto žien JN DAVIDSON/SHM/REX FEATURES/PROFIMEDIA 12. máj 2018 Cannes: Osemdesiatdva žien obsadilo schody pred Palácom na čele s herečkami Cate Blanchett a Agnes Varda.

prvý ročník ôsmej dekády najdôležitejšieho filmového festivalu sa niesol v znamení niekoľkých zmien. Novinárske projekcie už nepredbiehali gala premiéry. V oficiálnom výbere chýbali známe filmárske esá. Tohtoročný festival bol prvý, ktorý sa konal bez producenta Harveyho Weinsteina. To malo dvojaký efekt. Na jednej strane sa obnažila absencia amerických hviezd naviazaných na jeho filmy. Na druhej strane sa zdvihla vlna ženských hnutí, ktoré takmer dali zabudnúť diskusiám a hodnoteniam filmového programu. Festival, ktorý spoľahlivo určuje trendy svetovej kinematografie, sa (zdanlivo) ocitol na rázcestí.

82 kontra 1 866

Počiatočný signál posilnenia ženskej emancipácie avizovalo zloženie 9-člennej hlavnej poroty, ktorú ovládlo päť žien. Na úvodnej konferencii Cate Blanchett zdôraznila, že nebudú hodnotiť filmy tým spôsobom, či ich nakrútila žena alebo muž, ale výhradne podľa kvality. Ale zároveň dodala, že by, samozrejme, „rada videla v súťaži viac filmov, ktoré nakrútili ženy“. Aj preto Thierry Frémaux, šéf festivalu a človek zodpovedný za oficiálny výber, musel opäť pripomínať, že „filmy nevyberám podľa toho, či ich nakrútila žena, ale len podľa subjektívneho názoru a objektívnych umeleckých kritérií stanovených v reglemente festivalu“.  

Pôsobivá demonštrácia ženskej sily sa objavila v strede festivalu. Cate Blanchett a ďalších osemdesiatjeden žien z filmovej brandže obsadilo schody pred Palácom, aby upozornili na umeleckú diskrimináciu slávneho festivalu. Od roku 1946, keď sa konal prvý ročník, sa na hlavnej súťaži zúčastnilo 82 režisérok, režisérov mužského pohlavia bolo pritom 1 866. Dôveru viesť hlavnú porotu dostalo iba 12 žien. Prestížnu Zlatú palmu získalo 71 režisérov a iba jedna žena (Jane Campion v roku 1993). „Tieto fakty sú silné a nesporné,“ tlmočila šéfka poroty kolektívne stanovisko. „Ženy nie sú žiadnou minoritou vo svete, naopak, sú neprehliadnuteľnou súčasťou filmového priemyslu. Áno, my ženy čelíme vlastným a jedinečným výzvam, ale dnes tu stojíme ako symbol svojho rozhodnutia a prísľubu pokroku.“ Agnes Varda, 90-ročná ikona francúzskeho filmu, dodala: „Tieto schody musia byť prístupné pre všetkých.“ 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite