asi musíte mať k hudbe blízko, keď ste producentom filmu s hudobnou tematikou, nie?
Začal som spievať na Broadwayi, ale neskôr som toho nechal a stal som sa promotérom. Pracoval som pre Allman Brothers s Duanne Allmanom, James Gang, Genesis, Yes alebo Aerosmith. Neskôr som vozil americké skupiny do Európy, kde som objavil kapelu Les Variations a pomohol predstaviť ju americkému publiku. Jej členovia pochádzali z Maroka a stvorili štýl Moroccanrol. Boli to divokí chlapci. Po dvoch rokoch na turné s nimi som úplne vyhorel, rozhodnutý opustiť hudobný šoubiznis. Môj kolega mi navrhol, aby som sa venoval folkovým umelcom. Nič som o folku nevedel, no o rok na to som manažoval Richieho Havensa, Odettu alebo Dave Van Ronka. Páčilo sa mi, že ich pesničky majú politický rozmer.
keith Richards raz povedal, že komunistický režim zničili džíny a rokenrol. Asi s ním budete súhlasiť, nie?
Film Free To Rock sme začali nakrúcať v roku 2005. O tejto téme vedel v Amerike len málokdo. Keď som hovoril ľuďom, že nakrúcam dokument o tom, ako rokenrol prispel k zničeniu sovietskeho impéria, mysleli si , že som sa zbláznil. Nechápali to. Teda, okrem niektorých, ktorí pracovali v hudobnom šoubiznise a poznali silu hudby. Zvyšok nemal poňatia o tom, čo to znamená vyrastať v totalitnom štáte, kde vám vláda prikazuje, čo máte hovoriť a čo si máte myslieť. Mladí Rusi vtedy nemali na výber. Museli počúvať klasickú hudbu alebo armádne zbory, no a zrazu sa v zašumenom rádiu objavila gitara Chucka Berryho. Každý hudobník, ktorého som vyspovedal, či už to bolo v Československu, východnom Nemecku alebo v Litve, povedal, že nevedel, čo je to za štýl, ani o čom sa v tých skladbách spieva, ale cítili, že je to zvuk slobody.
kedy sa narodili vaši rodičia?
1948 a 1951.
„Jeden ruský hudobník mi povedal, že internet je pre nich tým, čím bol rokenrol predtým. Oknom do slobody.“
takže sa narodili v komunizme.
Museli poznať ten pocit, ako ich hudba oslobodzovala. Určite ich to podporilo v tom, aby sa začali zaujímať o západnú kultúru. Poznáte termín jemná moc? Pod tvrdou mocou rozoznávame armádu, no jemná moc sa presadzuje tak, že do vnútra svojho oponenta dosadíme vlastnú kultúru. Na konci nakrúcania som strávil niekoľko hodín s bývalým šéfom kontrarozviedky KGB Olegom Kaluginom, ktorý je dnes profesorom vo Washingtone. Ten mi potvrdil, že ideologická a kultúrna sila fungovala lepšie ako armáda so všetkými tými tankami a raketami. Rokenrol bol ako vírus, ktorý sa nedal zastaviť. Spôsobil, že mladí ľudia prestali veriť v komunistický systém a začali vzhliadať k západnej kultúre.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.