pred vynájdením fotografie patrili pojmy ako melancholik, cholerik či flegmatik predovšetkým do Hippokratovho učenia o temperamentoch. Prstom poukazovali na trudnomyseľnosť, popudlivosť či ľahostajnosť. Nazdávam sa, že portrétna fotografia sa objavila spolu s nápadom zachytiť okamih premeny osoby na osobnosť. Osobnosť prinajmenšom plnú identifikačných znamení a odkazov. Niet vari na tomto svete umelkyne ani umelca, ktorí by neboli identifikovateľní s takto charakterizovanou premenou osoby na osobnosť. (Za)chytiť ten okamih je však riskantné. Prečo? Pretože je ako život sám. Premena sa udeje v okamihu. Pravdivosť okamihu je však riskantná.
spomeň si pamäť
Výstava Martina Marenčina Ten, čo fotí umenie v bratislavskej Galérii Z (november 2018) má pokope všetky predpoklady na to, aby vypovedala o riziku (za)chytiť spomenutý okamih. Martin Marenčin je chýrny portrétista diel slovenských a českých výtvarných umelcov. Jeho práce zaručujú kvalitné zdokumentovanie ich tvorby i jej prezentáciu v desiatkach výstavných katalógov, monografií umelcov a iných publikácií. Nečudo, že popri tejto jeho profesionálnej práce sa našlo dosť času – a ambícií – na doslova intelektuálne „hry” s nemalými egami umelcov. Našťastie mal aj dosť času na okamihy, keď sa mohol rozhodnúť, či potvrdí umelcovu vlastnú štylizáciu, alebo prekvapí aj samého seba šťastným okamihom premeny, ktorú musel uvidieť v zlomku okamihu predtým, ako sa premena udiala.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.