je to nepochybne aj výsledok pôsobenia sociálnych médií, najmä tých, ktoré samy seba rady označujú za alternatívne, s ktorých rozsahom, dosahom, údernosťou a manipulatívnymi možnosťami sa prosté milosrdné pamätnícke rozpamätávanie z generácie na generáciu nedá porovnať.
No nie sú to iba účelové manipulácie takzvaných alternatívnych sociálnych médií, ktoré dnes vyvolávajú zidealizovaných duchov farskej republiky. Významnú úlohu v tom hrajú aj aktívni politici (aj „politici“), ktorých hlavným (a vlastne jediným) politickým programom je populistický národný socializmus. Tí intenzívne priživujú ilúziu (a súčasne sa na nej priživujú) o stratenom raji Slovákov, o ktorý sme podľa nich prišli nielen vinou veľkých dejinných okolností, ale aj vinou nesvornosti vo vlastných radoch. Je to síce stará pesnička, ale nachádza si stále svoje nové nepoučiteľné obecenstvo.
prevýchovný tábor Ilava
Pôvodnosť knihy známej historičky Maríny Zavackej Ľudácka prevýchova s podtitulom Mária Janšáková v Ilave roku 1939 a jej Cela č. 20 spočíva v žánrovom uchopení témy spoločenského a politického života v ľudáckom štáte. Nejde totiž o tradičnú historiografickú prácu na báze výskumu či orálnej histórie, ale o komplementárnu kombináciu odborného komentára so špecifickým memoárovým textom. Originálna výpovedná sila výsledného tvaru diela spočíva v tom, ako sa oba texty navzájom prestupujú a vysvetľujú. Kľúčovú časť Zavackej knihy tvorí text slovenskej národovkyne a demokratky Márie Janšákovej Cela č. 20 o dvoch mesiacoch strávených v roku 1939 bez akéhokoľvek zákonného dôvodu vo väzení v Ilave.
Tento vyše osemdesiatstránkový text vychádza po prvý raz od roku 1946 a Zavacká ho v knihe uverejňuje nielen ako samostatný literárny útvar (dopĺňaný priebežne vysvetlivkami či odkazmi na pramennú literatúru), ale aj ako dobovú ilustráciu skutočnej spoločenskej a politickej situácie v ľudáckom štáte. Nanajvýš rukolapne a na konkrétnom osude človeka sa tak zoznamujeme so životom a praxou štátu, za ktorého hlavných nepriateľov dobová ľudácka verchuška neoznačovala iba Židov, ale aj slovenských demokratov a liberálov, najmä ak boli stotožnení s prvou československou republikou a nebáli sa k tomu prihlásiť. A možno presnejšie všetkých, ktorí nesúhlasili s totalizovaním nového štátu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.