Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Nič sa nenaučili, nič nezabudli

.igor Otčenáš .kultúra .knižnica

Už titul knihy Miloslava Szabóa Klérofašisti napovedá, že spoločensko-politický fenomén slovenského klérofašizmu (autor ho definuje ako politizovanie náboženstva) tu bude zovšeobecňujúcim rámcom.

Nič sa nenaučili, nič nezabudli

do rámca fenoménu klérofašizmu sú vsadené konkrétne politické, spoločenské a takisto ľudské osudy protagonistov tohto ideologického konceptu na Slovensku. 

Je dôležité zdôrazniť (a v tom je originalita knihy), že tentoraz nepôjde o všeobecne známe osobnosti, ale o relatívne neznámych, ba takmer naskrze zabudnutých ľudí, ktorí však svojím spôsobom predstavovali výrazné postavy slovenskej dobovej politickej a spoločenskej scény. 

V tomto prípade ide o poslanca Slovenského snemu a istý čas duchovného správcu Hlinkovej gardy Karola Körpera, básnika a zanieteného propagátora nacizmu na Slovensku Viliama Riesa s básnickým pseudonymom Ivan Javor, a poslanca a okresného tajomníka HSĽS vo Zvolene Antona Šaláta. 

„Kniha je dôležitá aj ako príspevok k objektivizácii neoľudáckych prekrútení, re- a dezinterpretácií.“

Každý z nich je sám osebe nielen iný typ osobnosti, ale svojou činnosťou a aktivitami predstavujú aj rôzne formy politickej a spoločenskej angažovanosti v danej historickej situácii: aktivistickú, extrémistickú a martýrsku. Každý blok je navyše akoby kontrapunkticky doplnený o osudy – v istých fázach identické, inokedy, naopak, úplne protikladné – ďalších kňazov, tak či onak angažovaných v dobovom verejnom živote: Ladislava Hanusa, Vladimíra Rolka a Ľudovíta Veselého. 

V závere knihy je potom výkladová linka dovedená až do aktuálnej súčasnosti, kde autor analyzuje prejavy a modifikácie tohto ideologického konceptu (najmä jeho histriónsko-martýrsky aspekt) v dnešnom demokratickom verejnom živote. 

ilúzia o vláde pevnej ruky

Po desaťročiach komunisticko-štátnej propagandy dodnes stále prevažuje v obecnom povedomí znamienko rovnosti medzi klérofašizmom, slovenskou katolíckou cirkvou a vojnovým slovenským štátom ako celkom. Ako však autor zdôrazňuje, Nemci nepovažovali slovenskú katolícku cirkev za spoľahlivú. Napokon, samotná ich ideológia zavrhovala tradičné náboženstvo a nastoľovala kult novopohanstva, mysticizmus, pangermánsky heroizmus, rasovú nadvládu a ideály hrdinstva a cti. V tomto zmysle im bola na Slovensku bližšia skôr Hlinkova garda. 

To neznamená, že neexistovali historické korene blízkosti cirkvi a fašizmu na Slovensku, napríklad pokiaľ ide o hierarchickosť ich usporiadania či radikálny nacionalizmus, alebo že by neexistovalo pôsobenie slovenských kňazov v politike (v tomto smere to bolo skôr naopak) a postupná radikalizácia niektorých z nich. Nemožno však hovoriť o celej cirkvi a všetkých zástupcoch kléru a nemožno ani vzťahovať ľudáctvo na celú slovenskú vojnovú spoločnosť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite