Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mudrochove Zrkadlenie tmy

.peter Zajac .kultúra .umenie

Nedávna výstava v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch predstavila aj umeleckú tvorbu Mariána Mudrocha s názvom Zrkadlenie tmy. Mudrochovo dielo si zaslúži nasledujúcich sedem poznámok:

Mudrochove Zrkadlenie tmy GALÉRIA UMENIA ERNESTA ZMETÁKA V NOVÝCH ZÁMKOCH/PETER ANDEROVSKÝ Marián Mudroch: Potichu smerom do vnútra II., sieťotlač, ceruza a zrkadlo. Na tomto obraze autor využil sekvenciu, na ktorej je britský fotograf Eadweard Muybridge (1830 – 1904). Ten sa preslávil zachytávaním snímkov pohyblivých objektov, ľudí a zvierat.

 1

Nové Zámky sú zvláštne mesto. Historicky sú na slovensko-maďarskom pomedzí, čo vytvára ich špecifickú kultúrnu mentalitu, odčítateľnú dnes najmä z textov Petra Macsovszkého a Ballu či z estetických a literárnoteoretických záujmov Petra Michaloviča a Zoltána Rédeya. No narodila sa tu aj Kinga Czuczor, prvá Miss Maďarsko v roku 1990. A samozrejme Lajos Kassák, Ernest Zmeták a Juraj Meliš. Je to mesto kozmopolitné a zároveň obozretne váhavé, lebo má svoje skúsenosti s nacionalizmom a antisemitizmom. 

Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch sídli od roku 2003 vo funkcionalistickej budove na Björnsonovej ulici. Na poschodiach sú jej súčasťou stále výstavy zakladateľa Ernesta Zmetáka a Lajosa Kassáka. Na prízemí a zníženom prízemí, v suteréne a na podeste sú priestory pre priebežné výstavy. Tento pôdorys a čistý funkcionalistický interiér s bielymi stenami určujú jej výstavné možnosti. 

Nové Zámky sú mestom výtvarníkov a spisovateľov, medzi ktorými dochádza k minimálnym prienikom. Aj to je novozámocké špecifikum. 

2

Budova a interiér galérie sú výzvou na minimalistické riešenie. Presne taká bola výstavná inštalácia Mariána Mudrocha Zrkadlenie tmy (16. 5. – 22. 6. 2019). Kurátorom výstavy a autorom textu v katalógu bol Juraj Mojžiš a výstava bola poctou nielen Mariánovi Mudrochovi, ale aj jemu. A takisto riaditeľke galérie Helene Markuskovej, s ktorou Mudroch pripravil koncept výstavy, a v tomto prípade aj Marianovi Meškovi, ktorý ju inštaloval. 

„Marián Mudroch hľadá zrkadlenie tmy a na tejto ceste stretol tmu, ktorá hľadala svetlo. No možno len stretol svetlo, ktoré hľadalo tmu.“

Práve inštalácia je kľúčom k uchopeniu významu výstavy. Bola rozčlenená do troch priestorov a každý priestor sa venoval jednej kľúčovej línii Mudrochovej tvorby. Jednotlivé priestory boli plošne uzavreté a časovo otvorené. Zaručovalo to dostatočne singulárne vymedzenie priestoru a času troch kľúčových Mudrochových celoživotných tém, a zároveň ich voľné prepojenie, čo môžeme pokojne označiť za prvé Mudrochovo zrkadlenie. 

3

Do zníženého prízemia galérie sa vchádza niekoľkými schodíkmi. Miestnosť je vyhradená obrazom, ktorým dal Marián Mudroch názov Potichu smerom do vnútra. Mudroch sa dlho zaoberal zvláštnym monochromatickým zrkadlením čiernej na čiernej, bielej na bielej, okrovej na okrovej, kde sa zrkadlili buď rozličné vrstvy obrazu, alebo jeho priestorovú hĺbku tvorilo reliéfne vystúpenie z plošnej dvojrozmernosti do priestorovej trojrozmernosti. Tma, ak tak nazveme nezrkadlenie matnej farby, má pritom rozličné sfarbenie, okrové, sivé, pričom samu tmu tvorí čisto čierna farba. Zrkadlenia tmy vytvárajú rozdielne nasvietenia denným alebo umelým svetlom. V tom azda spočíva druhý význam Mudrochových zrkadlení tmy.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite