Sternenhoch
Opera Národného divadla, Praha – Nová scéna, ČESKÁ REPUBLIKA Ivan Acher, réžia: Michal Dočekal
Čierna mágia ako liek na morálnu dezintegráciu. Zničujúca sloboda.
Predlohou inscenácie je romaneto Ladislava Klímu, originálneho českého filozofa, výtvarníka a spisovateľa, súputnika Franza Kafku s výzorom Friedricha Nietzscheho, o pokleslom kniežati Sternenhochovi. Ten sa z trucu rozhodne vziať si ženu nízkeho pôvodu netušiac, že jeho Helga je čarodejnica. Unikátnu kombináciu nízkeho a vysokého, groteskného a hororového, vznešenej filozofie a všednej prihlúplosti predlohy pretavil skladateľ Ivan Acher do opery, v ktorej speváci spievajú náročné party v krkolomných polohách zavesení na lane a orchester má ďaleko od klasického. Súčasná opera už dávno nebola taká zábavná a pútavá ako tento hold kultovému a neprávom obchádzanému autorovi, navyše odspievaný v esperante. Po dlhom čase prichádza do Nitry operné dielo a hneď z Národného divadla v Prahe, navyše ovenčené cenami českej kritiky.
Bakchantky
Slovenské národné divadlo – Činohra, Bratislava, SLOVENSKO, réžia: Rastislav Ballek
Cesty k slobode / boj o slobodu / užívanie si slobody / zneužívanie slobody.
Kto by povedal, že medzi najaktuálnejšie divadelné spracovania morálnej krízy dnešnej spoločnosti bude patriť práve interpretácia antickej predlohy. Bakchantky – Dionýzove sprievodkyne, besniace v divokých orgiách, otvárajú tému hraníc slobody jednotlivca ako aj spoločnosti.
Milan Ondrík ako Pentheus proti Danielovi Fischerovi ako Dionýzovi v nerovnom súboji človeka s bohom. Prvý slovenský preklad slávnej Euripidovej hry prináša ponad tisícročia krutú, krvavú a zároveň očistnú tragédiu súčasného človeka uväzneného v morálnych extrémoch. Filozofické a vizuálne bohaté obrazy extázy pôžitkárskej spoločnosti krotenej vládou moci a poriadku vypovedajú o ohraničenosti vôle a slobody v podobe nevyhnutnosti a osudu. Medzi rozumom a emóciami sa zrkadlia modely vládnutia absolutizmu a anarchie.
Biblia
Divadlo Aréna, Bratislava, SLOVENSKO, réžia: Rastislav Ballek
Sloboda ľudská, občianska, umelecká…
„Ak človek neprečíta Bibliu a nenaučí sa štyri jazyky do 35 rokov, tak to potom neurobí už nikdy.“ Milan Kundera
Výber 50 strán z Biblie v podaní Juraja Kukuru a Slovenskej filharmónie je strhujúcou hudobno-výtvarnou performanciou. Nadobudnutá sloboda v spoločnosti Bibliu rešpektuje, znovuobjavuje alebo stráca? Nesie Biblia aj dnes aktívny odkaz ako návod na morálny život? Ostáva zdrojom duchovnej útechy alebo polemickým historickým dokumentom? Môže byť divadlo pre človeka novým chrámom?
Počas predstavenia zaznejú skladby Bacha, Haydna, Handela, Mozarta, Achera a ďalších. Inscenácia je súčasťou tzv. Občianskeho cyklu Divadla Aréna, zachytáva kontinuálne venovanie sa dramaturgie divadla spoločenským témam.
Človek z Podoľska
teatr.doc, Moskva, RUSKO Dimitrij Danilov, réžia: Michail Ugarov druhý režisér: Igor Stam
Ohrozenie slobody človeka v nečitateľnom politickom systéme.
Obyčajný človek z malého mesta Podoľsk sa ocitne na policajnej stanici. Vypočúvajú ho, no ani on a zjavne ani policajti nevedia prečo. Sú veľmi láskaví, ústretoví a majú dobrý úmysel – ukázať človeku, ktorý je znechutený a unavený životom, zmysel existencie, k čomu sú patrične vybavení znalosťami európskej i americkej filozofie, hudby a popkultúry. Komédia z prvkami absurdného humoru je v Rusku hitom. Odzrkadľuje spoločenskú situáciu a občiansku neistotu v krajine, kde sa zákony a ich výklad môžu kedykoľvek zmeniť.
Hlava XXII
Divadlo Andreja Bagara v Nitre, SLOVENSKO Joseph Heller, réžia: Ján Luterá
Podoby neslobody.
Kultový príbeh opisujúci boj kapitána Yossariana so systémom, ktorý pred človekom preferuje predpisy. Vzrušujúce blúdenie v slede stretnutí zapamätateľných figúr, postavičiek a atráp z rôznych stupňov armádnej hierarchie. Hellerova autorská adaptácia prináša aj na javisko veľkú dávku čierneho humoru. Živé, vo vzduchu svištiace hudobno-priestorové formácie letiek, pravidelný rytmus ohlasujúci obete vojny a bláznivý osemuholník hľadiska zbavujúci diváka jeho diváckej normálnosti, dodávajú pečať mrazivej atmosféry.
Režijná interpretácia Jána Luterána prináša množstvo odkazov na súčasnú spoločensko-politickú situáciu na Slovensku. Civilné herectvo Daniela Ratimorského doplnené hravým stvárnením nezastaviteľného byrokratického mechanizmu.
Moral Insanity
Prešovské národné divadlo, Prešov, SLOVENSKO Umberto Eco, Peter Brajerčík, Júlia Rázusová, réžia: Júlia Rázusová
Prekračovať hranice slobody.
Spoluautor Peter Brajerčík inšpirovaný Umbertom Ecom vstupuje v monodráme do podsvetia manipulácie s informáciami. Novodobý grázel, ktorého vo svojej hre zobrazuje, je odrazom európskej reality. Prekrúca pravdu, ako sa mu zachce, no jeho briskný vtip vzbudzuje sympatie. On predsa dobre vie, akí sú Nemci, Američania, ale aj Slováci. A aj keď nemá pravdu, je také ľahké mu všetko uveriť. Aj preto teraz môže kdesi na okraji deformovať a podsúvať skreslené fakty.
Inscenácia, ktorú herec pripravil v Prešovskom národnom divadle pod vedením Júlie Rázusovej a ktorá dostala Grand Prix na festivale Nová dráma 2019, ostrým spôsobom poukazuje na to, že manipulovať je naozaj ľahké. Najmä ak je spoločnosť náchylná uveriť fake news, hoaxom a konšpiráciám, len aby sa utvrdila vo vlastnom antisemitizme, nacionalizme a antisystémovosti. Ale Moral Insanity (Morálne šialenstvo) nie je iba o kvalitnom texte, humore a téme, ktorá prekračuje hranice. Výkon herca neuľahčuje ani rozhodnutie režisérky vytvoriť prekážky, ktoré dávajú inscenácii nielen dynamiku, ale výstižne podčiarknu jej výpoveď.
Bez adresy – hra na tuláka
STEREO AKT, Budapešť, MAĎARSKO Gábor Fábián a kol., réžia: Martin Boross
Každý je povinný mať domov. Bez adresy nemá človek nárok na slobodu.
V októbri 2018 sa bezdomovectvo v Maďarsku stalo trestným. Týmto rozhodnutím vláda Viktora Orbána ešte väčšmi ponížila ľudí neschopných zabezpečiť si či udržať vlastný domov a ohrozila životy tisícov bezdomovcov. Skupina STEREO AKT prináša bezdomovca priamo na scénu a spolu s terénnym pracovníkom a dvoma hercami vytvára performatívnu spoločenskú hru, v ktorej si diváci podľa herného plánu musia „zarobiť“ na stravu, ubytovanie a oblečenie, vypočujú si rôzne príbehy ľudí žijúcich na ulici a návody na to, ako prežiť bez strechy nad hlavou, dokonca zažijú aj pocity človeka žijúceho vo svete bez adresy.
Druhý pokus o telovýchovu
Hauptaktion, Mníchov, NEMECKO tvorivý tím: Jonaid Khodabakhshi, Dennis Kopp, Quindell Orton, Jasmina Rezig, Hannah Saar, Isabel Schwenk, Julian Warner, Oliver Zahn
Telá v zajatí ideológií.
Komédia o cvičiacich telách a veľkých ideáloch. O tom, ako sa cvičením buduje národné povedomie. Ako v zdravom tele sídli nielen zdravý duch, ale aj nezdravý nacionalizmus. Nemecký nezávislý súbor skúma v zaujímavom tvare performatívnej eseje historické telovýchovné hnutia a ich ideály – od zriadenia prvého verejného cvičiska Ernstom Ludwigom Jahnom v Berlínskom Hasenheide v roku 1811 až po slávnostnú gala prehliadku Turnfest 2017 v Berlíne. Osem cvičencov predstavuje choreografie a ideológie rôznych období nemeckých dejín a vytvára tak groteskný katalóg, v ktorom cvičiace telá artikulujú ideály doby.
eu.genus
Med a prach, SLOVENSKO, libreto a réžia: Andrej Kalinka
Nekonečná sloboda tvorby.
„Všetci vieme, že umrieme, a všetci cítime, že nezomrieme.“ Fernando Pessoa
Čo nás formuje? Výchova, genetika alebo prostredie? Čo je dobrý rod? Príďte na návštevu výtvarného ateliéru, otvorenej skúšky, kde môžete nahliadnuť do zaujímavého uvažovania, myšlienok, spomienok a rodokmeňov tvorcov. Žánrovo nezaraditeľné dielo, ktoré nepotrebuje divadelný priestor, neskrýva svoj proces a vo svojom plynutí sa nekončí diváckym potleskom.
Výtvarník Juraj Poliak vytvára objekty priamo na scéne počas náročných fyzických výkonov troch špičkových tanečníkov v sprievode muzikálneho herca Jána Morávka. Strhujúce obrazy komponujú slobodnú divácku skúsenosť.
Hlbiny
Wariot Ideal, Praha, ČESKÁ REPUBLIKA, tvorivý tím: Jan Dörner, Jan Kalivoda, Vojtěch Švejda, Milena Dörnerová, Šimon Janíček, Vojtěch Brtnický
Sloboda tvorby a predstavivosti je možno to najvzácnejšie, čo máme, a vie zachrániť život v každom režime.
Klauniáda pre dospelých. Mím, hudobník a výtvarník stavajú jeden hravý javiskový obraz za druhým a s rovnakou vervou ich zasa rúcajú či pretvárajú na ďalšie. Obrazy sú natoľko ukotvené v mimojazykovom svete, že je ťažké ich uchopiť slovami. Ľahkosť a radosť, s ktorou využívajú predmety každodennej spotreby, často dosť opotrebované, a tvoria z nich znaky a celé metaforické svety, je veľmi nákazlivá. Wariot Ideal pretvárajú to najlepšie, čo poznáme z českej klauniády alebo tradície animovaného filmu, do novej a originálnej podoby. Pôsobia, ako keby sa klasickí Traja chrobáci ocitli v surrealistickom svete Švankmajerových filmov alebo Svěrákov Kuky na ceste z psychedelického výletu. Ich javiskový rituál je obranou proti otupenosti a oslavou imaginácie.
Svätá Špageta
Komuna Varšava, POĽSKO Robert Bolesto, réžia: Agnieszka Smoczyńska
Bezbrehosť a bezhraničnosť rovná sa bezzodpovednosť.
Keď partneri zatúžia mať psa ako ďalšiu hračku, módny doplnok alebo kus živého nábytku bez toho, aby sa oň vedeli starať, je pravdepodobné, že to nedopadne dobre. Obzvlášť, keď tým psom je bulteriér. Súčasná poľská komédia originálnym spôsobom zobrazuje vyprázdnený partnerský vzťah moderných ľudí ako z príručiek na šťastný život. Autor zvolil perspektívu psa, ktorý sa v inscenácii stáva rovnocenným partnerom človeka. Výrazným hereckým výkonom sekunduje originálna živá hudba.