na facebooku sa objavil kalendár sporo oblečených pekných slovenských (a českých) dievčat na rok 2020. Na tom by nebolo nič zaujímavé, takých a ešte odhalenejších sú iste mraky, proti gustu žiaden dišputát. Lenže tu sú tie dievky odeté, i keď len sporo, do rôznych kúskov odevu, na ktorých sú akési výšivky. Projekt Hotfolk umne využíva dva silné marketingové ťaháky: holé zadky a folklórny boom, na ktorom sa vezie spolu s premiérom Pellegrinim a ministerkou kultúry Laššákovou, ale aj mnohými ďalšími (ne)kultúrnymi príštipkármi. Že to funguje, svedčia aj nadšené ohlasy na kalendár. Napríklad: „Tento vas projekt podporim treba udrziavat nasu tradicnu folklornu kulturu slovenska modernejsom style.“
Ech. Netuším, čo je na tých čudesných kúskoch odevu „naša tradičná folklórna kultúra Slovenska“. Ak pán nadšenec myslí tie ornamenty umiestnené na nich, tak už len samo logo Hotfolku nemá nič spoločné so slovenským folklórom. Ako tvorcov upozornila Zora Puškáčová (tvoriaca pod prezývkou Kura Haraburda), logo je vytvorené zo škandinávskych ornamentov z databanky, ktoré vytvorila poľská dizajnérka Agnieszka Murphy.
Skúmať, odkiaľ je ornament nad oblým zadkom či pod prsníkom tých dievčat, sa mi už nechcelo. Vôbec nechcem zabŕdať do polemiky, ktoré srdiečko a ktorý vtáčik je náš slovenský, lebo napokon nič také ako slovenský ornament neexistuje, každá dedina ma svoje vlastné. Tým chcem povedať, že osobne nevidím rozdiel medzi takýmto puncovaním gýča nálepkou „folklór“, ktorý ako keby mal povýšiť akúkoľvek kravinu na niečo vznešenejšie.
Deje sa to nielen pri gýčových jemne erotických fotografiách, deje sa to nielen v politike, ale aj v tvorbe mnohých folkloristov či ľudových umelcov.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.