Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dürer v Albertine

.martin Čičo .kultúra .umenie

Renesančne univerzálny, neúnavne zvedavý, umelecky tvorivý, bádateľsky vynaliezavý, objaviteľsky odvážny, ale aj obchodnícko-praktický a tiež usilovný a pracovitý. Jeho œuvre, najmä v oblasti grafiky, ale aj kresby, ďaleko presahuje možnosti jednej výstavy.

Dürer v Albertine PRESSFOTO GALÉRIA ALBERTINA VIEDEŇ Albrecht Dürer: Veľký kus trávy, 1503. Akvarely a gvaše nemeckého maliara ukazujú jeho prácu s farbou a detailom.

hovoríme pritom o umelcovi spred 500 rokov. Svedčí to o jeho jedinečnosti, ktorá sa ukáže pri každom stretnutí sa s jeho dielom. Najbližšie máme túto možnosť ešte do 6. januára vo viedenskej Albertine. 

Výstava s vyše 200 exponátmi je zameraná predovšetkým na akvarely, kresbu a grafiku. Všetko sú to diela vytvorené na papierovej podložke, ktoré z konzervátorských dôvodov nemôžu byť súčasťou stálych expozícií ani dlhodobejších výstav, preto je ich príležitostné vystavenie pomerne logické a vždy aj atraktívne. 

Na druhej strane pre inštitúciu, akou je Albertina, je prirodzené, že výstava je zameraná takmer výlučne na umelcovu kresliarsku a grafickú tvorbu. Ako je však možné, že výstava pomerne drobných kresieb, respektíve grafiky dokáže vyvolať takú pozornosť a pritiahnuť takú návštevnosť, ktorú iné zbierky či inštitúcie nedosiahnu za celý rok? 

pestrý svet čierno-bieleho umenia 

Albrecht Dürer (1471 – 1528) nebol len vynikajúci maliar, bol najmä kresliar a túto svoju základnú zručnosť pretavil aj do diel pomerne nového média, grafiky. Tá sa zrodila a rozvíjala v 14. storočí predovšetkým v technike drevorezu. Prvé diela mladého umelca celkom zodpovedali dobovému priemeru, boli to jednoduché ilustrácie, v podstate len lineárne vystavané a ešte vôbec nedávali tušiť, na akú zmenu príde.

„Jeho vplyv bol nesmierny a jeho dielo, najmä to grafické, sa rozšírilo prakticky po celej Európe. Bol obdivovaný a kopírovaný.“

Za krátky čas sa jeho technika zlepšila tak, že už v roku 1496 sa pustil do viacnásobne inovátorského podniku. Vytvoril cyklus ilustrácií poslednej knihy Biblie – Zjavenie sv. Jána, všeobecne známej ako Apokalypsa. Nový bol veľký formát, čím sa pomer text a dovtedy podružná ilustrácia otočil, no ešte prevratnejšie boli samotné kompozície a ich stvárnenie, pomocou ktorého zaplnil dynamické a dramatické scény množstvom detailov. Nečudo, že sa dielo podujal vydať sám a už tu sa objavil aj Dürerov obchodnícky talent.

Na rozdiel od Apokalypsy – vo výraze i forme predsa ešte dosť uviaznutej v neskorogotickom výraze, sa po jeho návrate z prvej cesty do Talianska objavila prirodzenejšia telesná stavba, väčší dôraz na objemy a plasticitu a v odeve aj vplyv prenikajúcej renesančnej módy (Samson zabíja leva, 1496). 

Dôležitý posun nastal aj v technike grafického stvárnenia. Výrazne jemnejším rytím, či správnejšie rezaním, dosiahol väčšie odstupňovanie sivých odtieňov, zároveň však narazil na technologické limity drevorezu, ktoré už nebolo kam posunúť. 

Albrecht Dürer: Zajac poľný, 1502.PRESSFOTO GALÉRIA ALBERTINA VIEDEŇAlbrecht Dürer: Zajac poľný, 1502.

Výrazne väčšie možnosti mu poskytovala rytina (medirytina), ďalšia grafická technika, pri ktorej sa na rozdiel od pomerne mäkkého dreva mohli pri rytí používať jemnejšie rydlá a vytvoriť tak omnoho hustejšie šrafúry, hoci zároveň s väčšou námahou prekonávajúcou odpor oveľa tvrdšieho materiálu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite