kállayove fotografické reportáže sú všeobecne známe. Jeho bystré oko navštívilo mnohé krajiny sveta, v ktorých zachytával životy obyčajných ľudí, no je tu ešte jedna sféra jeho práce, ktorá zostávala roky verejnosti skrytá. Módna fotografia. Znie to zvláštne, no pre tohto významného slovenského fotografa boli módne fotky takmer rovnako dôležité ako tie reportážne. „Mal rád krásu, krásne ženy a hlavne hru, ktorú mu módna fotografia prinášala,“ hovorí módna kunshitorička Zuzana Šidlíková o málo známom svete, ktorý mapuje kniha Karol Kállay – Zaostrené na krásu v rozhovore pre .týždeň, na ktorom sa zúčastnila aj ďalšia autorka publikácie, kunsthistorička Lucia Almášiová.
možno považovať módnu fotografiu za umenie?
Lucia: Módna fotografia sa nachádza na okraji výtvarného umenia a je úzko zviazaná s komerciou, no aj v rámci nej môžeme nájsť kvalitu. Je to tak aj v prípade Karola Kállaya. Tým, ako je komplikovaná, aký má dosah a ako rýchlo sa mení, je ťažko postihnuteľná. V súvislosti s módnou fotografiou u nás si treba uvedomiť, že prvé súvislé dejiny fotografie na Slovensku vyšli až v roku 1989, a to vďaka Ľudovítovi Hlaváčovi. Neskôr historici fotografie riešili najmä obdobie moderny. A až teraz dochádza aj na okrajové témy ako fotografia a móda.
Zuzana: V módnych centrách ako Paríž a Londýn je módna fotografia dlhodobejšie atraktívnym a skúmaným materiálom. Odevná tvorba tam bola vnímaná ako špecifický kreatívny proces, dá sa povedať na hrane umenia, preto sa aj o módnej fotografii uvažovalo v tomto kontexte. Treba mať na pamäti, že prvý slovenský módny časopis Mariena vznikol až v roku 1949, čiže veľmi neskoro v porovnaní nielen so svetom, ale aj s Prahou.
karol Kállay sa preslávil ako reportážny fotograf, no v knihe je jeho prekvapivý citát, v ktorom postavil reportážnu fotografiu na prvé miesto svojho záujmu, potom módnu fotku a až na tretie miesto fotografiu krajiny. Prečo si módnu fotku cenil tak vysoko?
Lucia: Myslím, že sa mu páčila výtvarná stránka veci, no zároveň chápal, že ešte neprišiel správny čas, aby na ňu nejako špeciálne upozornil. Zaujímavé je, že v roku 2005 mal výstavu v Galérii Mesta Bratislavy, kde prezentoval svoje módne fotky, ako aj akty, ktoré predtým nikomu neukázal. Už vtedy mal malú snahu poodkryť túto časť svojho diela, no zároveň cítil, že ešte nenastal ten správny čas.
v jeho archíve sú tisíce módnych fotografií. Podľa akého kľúča ste ich vyberali?
Zuzana: Vybrať z veľkého množstva reprezentatívnu galériu nie je jednoduché. Z môjho pohľadu je dôležité poskytnúť s fotografiami aj hlbšie informácie, ktoré sa dajú získať až pozorným dlhodobým štúdiom. Pre túto prácu sa nakoniec rozhodol Richard Kučera Guzmán, ktorý fotografie na začiatku získal od rodiny Karola Kállaya, neskôr sa stal vydavateľom knihy. Vnímal našu prácu skôr ako doplňujúcu k svojmu autorskému výtvarnému výberu.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.