len nedávno sa ma kolega Jeňo Korda pýtal, ktorá pesnička mi vyslovene nesedí. Napadla mi hneď ako prvá – V slovenských dolinách. Každý nosíme v sebe pieseň alebo viac piesní, ktoré nám vyslovene idú proti srsti, a táto u mňa vedie. Neviem sa s ňou stotožniť, príde mi klamlivá a neúprimná. O slovenskej duši vieme svoje, no vieme aj to, že popmusic funguje na iných princípoch. Ako sladká lož či kúzelnícky trik, ktorý vyzerá ako reálny, hoci je to klam. Človek nemusí byť zamilovaný, aby napísal krásnu pesničku o láske a rovnako môže existovať skladba o nejakom slovenskom ideáli, pričom vôbec nemusí korešpondovať s realitou. Lenže, bavili by sme sa o tejto skladbe, keby ju nenaspieval Karol Duchoň?
Legendárny slovenský spevák by sa v apríli dožil sedemdesiatky. Niektorí ho považujú za hlas normalizácie, iní ho odsudzujú do pozície repeťáckych hviezd, no aj jeho kritici musia priznať, že bol jedným z najväčších speváckych talentov slovenskej popmusic. Hovorí sa, že bol slovenským Tomom Jonesom či skôr slovenským Karlom Gottom.
Karol Duchoň zomrel príliš skoro, aby sa dožil svojho comebacku. Nebol ani skladateľ, ani textár, bol tým spomedzi spevákov, ktorých kedysi John Lennon označil za poslov bez posolstva. Jeho hlavným tromfom bol veľký, mohutný a zvonivý hlas, ktorým oživoval piesne z pier domácich a zahraničných autorov. „So svojím jedinečným hlasom vedel vyjadriť rôzne škály emócií spojených s popovou pesničkou. Vďaka tomu môže oslovovať stále nové a nové generácie, lebo emócia je univerzálna a nadčasová. No a v neposlednom rade ľudí oslovuje aj jeho životný príbeh a predčasná smrť,“ hovorí o ňom slovenský hudobný kritik Juraj Čurný.
prikrátka hviezdna éra
Každý národ má svojho speváka. Briti Toma Jonesa, Američania Franka Sinatru a my Karola Duchoňa. Dnes je legendou, no jeho hviezdna éra bola prikrátka. Rodák z Jelenca sa presadil začiatkom 70. rokov, keď vyhral zopár speváckych súťaží, a tie ho najprv vystrelili do angažmánov po zahraničných baroch a neskôr aj do prvej ligy slovenských TV programov. Mal hlasový fond a spevácky talent, ktorým prevyšoval všetkých takzvaných estrádnych umelcov. Z toho obdobia aj pochádzajú všetky jeho najväčšie hity: V slovenských dolinách, Čardáš dvoch sŕdc, Šiel šiel, Mám ťa rád či Smútok krásnych dievčat.
No potom sa jeho kariéra začala rozpadať. Nikdy nemal okolo seba tím skladateľov, ktorí by ho zásobovali hitmi ani schopného manažéra, ktorý by usmernil jeho kariéru a čoraz viac začal prepadať alkoholu. Duchoň nedokázal zachytiť novú vlnu slovenskej popmusic, ktorú predstavovala skupina Modus a postupne sa začal vytrácať.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.