čo by ste mali vedieť o majstrovi Enniovi Morriconem, ktorý zložil hudbu k viac ako 500 filmom a zanechal po sebe výraznú stopu nielen na striebornom plátne?
špagety sú jedlo, nie western!
„Dovoľte mi povedať, že termín spaghetti-western neznášam, považujem to za urážku. Špagety sú predsa jedlo. Bolo by lepšie, keby ľudia tieto filmy poznali pod názvom talianske westerny,“ posťažoval sa Ennio Morricone v roku 2007. Nič na tom ale nemení, že špagetové kovbojky mu priniesli najväčšiu slávu.
Skladateľ komponoval pre viacerých talianskych režisérov, najznámejším z nich bol Sergio Leone, s ktorým v 60. rokoch spolupracoval na šiestich filmoch. Prvým z nich bola snímka Za hrsť dolárov. Za ňou nasledovali Pre niekoľko dolárov navyše, Dobrý, zlý a škaredý a Vtedy na západe. Keď ho Leone prvýkrát oslovil, mal Morricone za sebou už zopár filmových soundtrackov. Obaja si hneď spolu sadli.
Morricone zvyčajne komponoval hudbu do jeho filmov ešte predtým, než padla prvá klapka a niekedy si ani poriadne neprečítal scenár, stačilo, keď mu režisér predstavil jednotlivé postavy. V jeho filmoch hrala hudba veľmi dôležitú úlohu. „Leone chcel, aby hudba bola dôležitou súčasťou filmu a často jednotlivé scény predlžoval, pretože sa neskončili skôr ako hudba. To je aj dôvod, prečo sú jeho filmy také pomalé. Kvôli hudbe,“ povedal Morricone, ktorý tvrdí, že správny skladateľ filmovej hudby sa musí dobre orientovať v kompozícii, v orchestrálnom aranžovaní a musí mať aj prehľad v rôznych štýloch a hudobných jazykoch. Krása jeho hudby tkvie aj vo využití rôznych zvukov a ruchov od zavýjania kojota či pískania až po práskanie biča.
Keď Morricone pracoval na hudbe k filmu Za hrsť dolárov, chcel od gitaristu Bruna Battistiho D'Amaria, aby silno udrel do strún. Zdalo sa mu to málo a vyzval ho, aby brnkol ešte silnejšie, potom ešte silnejšie, až sa spoločne dostali k zvuku gitary, ktorá charakterizuje tento žáner. Leone si spomína, že si pozval skladateľa domov, aby mu prehral jednotlivé melódie na svojom rozladenom klavíri. Ako dôvod uviedol, že keď hudba zaznie aj na takomto nástroji, tak bude určite dobrá. Pri nahrávaní často využíval služby talianskej surfovej skupiny Guano Padano.
Leone a tí druhí
Sergio Leone nebol jediným dvorným filmárom Ennia Morriconeho. Taliansky skladateľ napísal hudbu k viac ako 500 filmom a televíznym seriálom a k niektorým filmárom sa rád vracal. Medzi nich patrí napríklad režisér Brian De Palma (Nepodplatiteľní, Obete vojny, Misia na Mars), Barry Levinson (Bugsy, Škandalózne odhalenie) či Giuseppe Tornatore (Malena, Baaria, Kino Raj). Hudba k filmu Kino Raj patrí k Morriconeho najobľúbenejším veciam, ktoré zložil. So skladateľom spolupracovali aj také osobnosti ako Pedro Almodovar, Roman Polanski, Bernardo Bertolucci či Oliver Stone.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.