Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Za Jiřím Menzelom. Definitívny „koniec starých čias“

.redakcia .kultúra .nekrológ

Priniesol do filmovej tvorby svojský humor, hravosť aj poéziu života nie kázaním mravov, ale katarzicky. Maľoval ich nie intelektuálnou samotou, ale prostou múdrosťou, silným vizuálom a originálnymi postavami, ktoré ako mémy zostávajú v pamäti.

Za Jiřím Menzelom. Definitívny „koniec starých čias“ JAN ZÁTORSKÝ/MAFRA/PROFIMEDIA

juraj Malíček

Na Oscaroch mám najradšej, keď šou na chvíľu stíchne, aby akadémia oslávila umelcov, ktorí od minula zomreli. Tento rok im Billie Eilish spievala Yesterday, a bolo to mimoriadne silné. Ruku dám do ohňa, a keď ruku nie, prst určite, že Jiří Menzel bude na rok medzi nimi.Verím, že si v akadémii spomenú, veď nie je veľa režisérov, ktorí získali Oscara hneď za svoj celovečerný debut. 

Toľko ku globálnemu Menzelovmu významu, tu asi ťahá za kratší kus povrazu, než prvý najvý­znamnejší český filmový režisér Miloš Forman, ale na domácom ihrisku, v Čes­koslovensku, Menzel dominoval. Aj vďaka jeho filmom sa tu totiž v tom marazme žilo ľahšie. Vlastne by som rád videl o Menzelovi film, poctivý biopic o filmárovi, ktorý mal vykročené do sveta, ale zostal v starej vlasti, aj keď sa k moci dostal boľševik, a nakrúcal skvelé filmy, hoci sa do neho kdejaký nímand navážal.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite