Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Cestujúci írski mnísi. Nič zbožného stredovekého človeka tak nedesilo, ako rýchla smrť bez spovede

.patrik Pastrnak .kultúra .fenomén

Ak povieme „mních a cestovanie“, asi nám ako prvé napadnú náboženské púte, procesie či misie. Táto predstava nie je nesprávna, zo stredoveku sa nám však zachovali dôkazy, že príslušníci zasväteného života podnikali i rôzne druhy ciest za poznaním.

Cestujúci írski mnísi. Nič zbožného stredovekého človeka tak nedesilo, ako rýchla smrť bez spovede ANDRÉ HELD/AKG/PROFIMEDIA Írsky mních Brendan a jeho spoločníci sa plavia do Zasľúbenej zeme svätých. Cesta sa datuje do rokov 512 – 530. Kolorovaný drevorez je z 15. storočia.

stredoveká spoločnosť, alebo istá jej časť, mala tendenciu hľadieť na cestovanie nedôverčivo, či dokonca podozrievavo. Cestovanie mohlo odrádzať od poriadneho a stáleho života a stavovských povinností, putovný spôsob života zvádzal ku krádeži (ak si človek nemal ako inak získať obživu), cudzoložstvu (pretože nechal svoju ženu niekde ďaleko doma) a rôznym iným hriechom. 

Azda najvýraznejšia nedôvera panovala voči putovným mníchom. Pre základný text západného mníšstva – Regulu sv. Benedikta – boli títo gyrovagi (potulní) najhorším typom mnícha: „Vždy na cestách a nikdy neusadení, sú otrokmi vlastných rozkoší a nástrah obžerstva... Ak vezmeme do úvahy ich úbohý štýl života, je lepšie o nich radšej nehovoriť.“ 

Sú to paraziti, ľudia bez akejkoľvek viery či disciplíny, ktorí bez štipky vlastnej práce skonzumujú, čo im dajú na jednom mieste, a potom sa odoberú na ďalšie. Pre zakladateľa benediktínov je najlepší mních stabilný mních: pracuje a modlí sa v jednom kláštore. Tento pohľad si – aspoň v teórii – osvojila latinská Európa. Koncily a synody znovu a znovu odsudzovali tak rehoľné, ako aj svetské vagantstvo, t. j. potulovanie sa z miesta na miesto. Ani veľkým žobravým rádom dominikánov a františkánov, ktoré vznikli viac ako po poltisícročí od vzniku Benediktovej Reguly, sa úplne nepodarilo zo seba striasť tieň podozrenia a nedôvery.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite