Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tvorca filmu o skupine disidentov: Na našich hrdinov bonzoval aj ich učiteľ

.peter Bálik .kultúra .komúna

Všade navôkol vládla totalita, no skupina mladých Košičanov okolo filozofa Marcela Strýka vytvorila svoju undergroundovú bunku. Chceli žiť slobodne na okraji spoločnosti, no neunikli záujmu komunistického režimu, ktorý ju nakoniec rozprášil a poštval proti sebe. O skupine disidentov nedávno vznikol film Komúna dokumentaristu Jakuba Julényho, ktorý mal premiéru na festivale Jeden svet.

Tvorca filmu o skupine disidentov: Na našich hrdinov bonzoval aj ich učiteľ Boris Németh Slovenský dokumentarista Jakub Julény nakrútil debutový film Komúna.

v rozhovore sa dočítate:

  • o čom je film Komúna,
  • aké je to točiť film o dobe, ktorú nezažil,
  • aký bol košický disidentský underground,
  • čo si zobral z filmu.

ako si sa dostal k tejto téme?

Moja profesorka Ingrid Mayerová na VŠMU vedela, že inklinujem k politicko-spoločenským témam a chcela vedieť, či by som nešiel do Košíc pracovať na filme o neznámych ľuďoch zo slovenského disentu. Od začiatku sme so scenáristom Pavlom Smejkalom vedeli, že nechceme robiť nejaký romantický pohľad na minulosť. Bolo tam niečo hlbšie. A Marcel Strýko z toho úplne svietil. Bol to nespoznaný príbeh. To nás hnalo dopredu. 

ty si komunizmus nezažil na vlastnej koži. Aké to je, točiť film o dobe, ktorú si zažil iba z rozprávania?

Spätne si pamätám mečiarizmus a polarizáciu spoločnosti. Mal som deväť rokov. Mama so mnou riešila, ku komu si má sadnúť na ZRPŠ, akými novinami si deti zakrývajú lavice. Otec nešiel s mečiarovcami ani do výťahu. Ako dieťa som to všetko cítil. Aj šedivosť tej doby. Marcel Strýko bol zaujímavý tým, že dobu, v ktorej žil, vedel pomenovať. Rozumel som tomu, pred čím unikali. Vo filme zaznie výpoveď, že mečiarizmus bol pre Marcela horší ako to ŠtB. V istom ohľade je to aj výhoda, mať odstup od témy. To bola aj producentská stratégia Barbary Janišovej Feglovej, aby históriu riešili ľudia s generačným odstupom. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite