pavel Hošek sa dlhodobo venuje duchovnému a symbolickému rozmeru rozprávania príbehov. Napísal výnimočné knihy o fantazijných dielach svetových velikánov, akými boli C. S. Lewis či J. R. R. Tolkien. Nezanedbáva však ani náš malý česko-slovenský kultúrny priestor, z ktorého vydoloval prekvapivé pozorovania o diele Jaroslava Foglara.
V knihe Sloužím Tajnému ohni pozorne sleduje komplexné vrstvy Tolkienovej „teológie Stredozeme“ a jeho poňatie fantázie ako primárneho nástroja poznávania reality. Hošek nás vovádza do tajomstva ojedinelého prístupu, ktorým Tolkien naozaj imituje Stvoriteľa – začína slovom, vymýšľa prastarý jazyk, ktorého slová a mená ho vedú k predstave nezameniteľných postáv a ich charakterov. Veľký príbeh, ktorý tieto postavy následne zažijú, je potom takmer nevyhnutným výsledkom, ktorý je v pôvodných slovách a menách skrytý – treba ho len odhaliť. „Příběh věcí a osob se ukrývá v jejich jménu,“ – cituje Hošek Tolkiena ústami múdreho Stromobrada z Pána Prsteňov. Takýto príbeh, ktorý vyrastá z tých „pravých“ slov, musí byť vo svojej podstate tiež „pravý“, vo svojom posolstve pravdivý. Preto sa môže stať sondou skúmajúcou skryté roviny skutočnosti, príležitosťou preniknúť k duchovným základom viditeľného sveta. Premieňajúca moc takého „pravého“ príbehu sa zrejme stáva celoživotnou témou Pavla Hoška – nielen ako naširoko rozkročeného religionistu, ale aj ako kresťanského teológa. Pretože pôvodné grécke slovo pre posolstvo každého dobrého príbehu je euangelion – evanjelium či „Stará naděje“, ako to Tolkien nazýva ústami elfa Finroda: „Podstatou Staré naděje je příslib, že Ilúvatar sám jednou sestoupí do svého stvoření, aby je zachránil před Morgothovou zkázou.“
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.