Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Spojenie užitočnosti a estetiky. Slovenská architektka získala za návrh čistiacej stanice prestížne ocenenie

.alžbeta Kyselicová .kultúra

Názvom ôsmy kontinent je pomenovaný ostrov plastového odpadu nahromadený v Tichom oceáne s približne trojnásobnou rozlohou Francúzska a tiež úspešný návrh slovenskej architektky Lenky Petrákovej. Problém s plastovým kontinentom ju inšpiroval k navrhnutiu mobilnej a energeticky sebestačnej čistiacej stanice, za ktorý získala najvyššie ocenenie za morskú architektúru a inovácie v prestížnej architektonickej súťaži Grand Prix 2020.

Spojenie užitočnosti a estetiky. Slovenská architektka získala za návrh čistiacej stanice prestížne ocenenie Zdroj: Lenka Petráková

práve presúvanie znečistenia z pevniny na oceán, ktoré väčšina populácie nemá bežne na očiach, vytvoril podľa Lenky Petrákovej ilúziu, že svojou činnosťou na pevnine nemôžeme ublížiť oceánu. Problém so znečistením bol dlho odsúvaný z pevniny na more, kde na nejaký čas zmizol z dohľadu. Jeho následky ešte nepociťujeme, no mikroplasty pochádzajúce z rozkladajúceho sa odpadu požierajú morské živočíchy a vracajú sa tak naspäť do nášho potravinového reťazca.  Svojim projektom chce architektka upozorniť a čiastočne vyriešiť tento čoraz viac aktuálnejší problém.

spojenie estetiky a funkčnosti

Na projekte začala pracovať už v roku 2017. Vtedy bol súčasťou jej diplomovej práce a bolo jej ľúto schovávať ho do zásuvky. Ešte počas štúdia mala príležitosť konzultovať ho so špecialistami na ekológiu a konštrukcie. Plávajúca stanica by čistila oceán tak, žeby zachytávala odpad nazbieraný v mori a plastové časti by rozkladala na recyklovateľný materiál. „Odjakživa má vábilo vodné prostredie a aj v dnešnej dobe, kvôli zdvíhajúcej hladine morí, či otepľovaniu sa zemského povrchu, sa čím ďalej tým viac obraciame k morským územiam na rozvoj našich vízií pre budúcnosť,“ hovorí.

Stanica pripomína kvet s ramenami a jeho pohyb aj energia pre jeho fungovanie je závislá na prírodných silách. Inšpiráciu architektka hľadala v prírode a prírodných organizmoch, ktorých telá sú krásne a zároveň vytvorené na základe potreby a funkcie.

„Aj architektúra je pre mňa o súhre technológie a estetiky. Pri tomto projekte som sa snažila, aby formy zodpovedali potrebám reakcie na  prírodné vplyvy. Ale určite ako každý architekt viem hodiny priam posadnuto rozvíjať geometrický objekt a snažiť sa ho vyšperkovať do posledného detailu,“ vraví Petráková pre .týždeň.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite