Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vajcia nahradili peniaze. Ako sa „zmodernizovali“ Veľkonočné sviatky, ktoré prežijeme v „lockdowne“

.alžbeta Múcsková .kultúra

Veľkú noc počas pandémie zažijeme o pár dní už druhýkrát. Tradície ohľadom týchto sviatkov si od minulosti prešli mnohými zmenami. Tie prebiehali postupne a všímame si ich iba keď porovnávame dnešnú Veľkú noc s tou spred sto rokmi. Momentálna situácia však môže byť najdynamickejšou zmenou v týchto sviatkoch počas histórie.

Vajcia nahradili peniaze. Ako sa „zmodernizovali“ Veľkonočné sviatky, ktoré prežijeme v „lockdowne“ SITA/Milo Fabian Členovia Folklórneho súboru Lysec z obce Belá - Dulice počas ukážky tradičnej veľkonočnej oblievačky v rámci podujatia Veľká noc na dedine.

prvý lockdown na Slovensku pred pár dňami „oslávil“ výročie. O chvíľu prežijeme už druhú Veľkú noc počas koronakrízy – Veľkú noc, ktorá sa vôbec nepodobá na pôvodné tradície a oslavy. Všetci poznáme základné tradície ako šibanie, kúpanie a zdobenie vajec. Málokto už ale vie, odkiaľ k nám tieto zvyky prišli a akými zmenami prešli.

Šibanie k nám prišlo zo západu a oblievanie z východnej Európy. „Šibanie je spojené s kultom stromov a zelene. V čase Veľkej noci všetko rastie a ožíva. Vo východnej Európe prevláda iná predstava nového života a príchodu jari, a tá spočíva v umývaní sa, a teda v posvätnosti vody,“ vysvetlila profesorka katedry etnológie a muzeológie na filozofickej fakulte Univerzity Komenského Marta Botiková. Oba tieto zvyky sa praktikovali z presvedčenia, že ide o mágiu. Chlapci šibali a oblievali dievčatá, aby do nich vniesli krásu, zdravie a život. Taktiež bolo zvykom, že tieto „služby“ dostávali hlavne dievčatá v predmanželskom veku alebo tie, ktoré sú vo zväzku iba krátko.

zmeny v ľudových tradíciách

Dnes je to ale inak. Už nejde o rituál, ktorý prebiehal medzi mladými mužmi a ženami, ale preniesol sa na mladšie a staršie generácie – teraz šibú a polievajú malí chlapci s otcami dievčatá už odmalička a je zvykom ísť navštíviť a vyšibať aj starú mamu.

Ľudia v dorastajúcom veku sa ich štítia, pretože je to podľa nich trápne. Dievčatá nevedia, ako sa pri týchto situáciách správať. Majú len tak stáť, chichotať sa či utekať? Taktiež už neveríme na magickú silu týchto obradov. „Oproti zdravotno-preventívnej funkcii tejto tradície prevláda tá spoločenská,“ tvrdí Botiková. Šibačka a kúpačka prichádza o svoju podstatu a novú podstatu nadobúda už iba z hľadiska sociálnych kontaktov.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite