sociálna sieť v podobe mobilnej aplikácie bola spustená len v septembri 2016, no veľmi rýchlo sa stala úspešnou a dnes jej valuácia presahuje viac ako 50 miliárd dolárov. Na rozdiel od iných úspešných sociálnych sietí nepochádza z USA, ale patrí čínskej spoločnosti ByteDance. Jej úspech tak dobre ilustruje nastupujúci vplyv čínskych technologických spoločností, ktoré v mnohých oblastiach nielen dobiehajú, ale už predbehli technologický vývoj v západných krajinách.
TikTok je určený na vytváranie a zdieľanie krátkych videí. Aplikácia umožňuje používateľom vytvárať krátke videoklipy s dĺžkou až 15 sekúnd a krátke videá v rozsahu 3 až 60 sekúnd.
Jeho dominantná črta je extrémna používateľská jednoduchosť. Po stiahnutí aplikácie a rýchlej registrácii sú vám automaticky servírované videá, a to aj bez toho, aby ste ich museli vyhľadávať. Na TikToku tak nemusíte sledovať ani jeden účet. Obsah vám ponúka automaticky a keď ho otvoríte, už len prechádzate od jedného videa k druhému.
tajomstvom úspechu je odlišný algoritmus
Kľúčom k úspechu TikToku je jeho používateľské prostredie a algoritmus. TikTok rýchlo vycíti, aký typ obsahu chcete vidieť. Algoritmus TikToku sa učí z každého vášho zhliadnutia, rýchlosti scrollovania a ďalších interakcií. Na základe obsahu vašich zhliadnutých videí vám následne ponúka rovnaký obsah.
Na porovnanie. Facebook je najlepším príkladom siete, ktorá pracuje na tzv. social graph princípe. Jednoducho vysvetlené, ukazuje vám obsah založený na vašich sociálnych väzbách. Logika toho, čo vidíte na Facebooku, je totiž postavená na predpoklade, že vás viac zaujíma obsah od vašich kamarátov, rodiny či kolegov, respektíve obsah, ktorý sa páči im.
TikTok však funguje na inom princípe, jeho algoritmus je založený na tzv. content graph. Najdôležitejším predpokladom toho, čo na TikToku vidíte, je predchádzajúca interakcia s obsahom. Teda stačí, aby ste si pozreli pár videí s konkrétnou témou, napr. o tanci a následne vám TikTok servíruje veľmi podobné videá s čoraz väčšou intenzitou. Aj keď podobne funguje aj Youtube, až TikTok tento princíp potiahol do dokonalosti a postupne používateľov uzatvára do obsahových bublín.
Tento princíp po úspechu TikToku čoraz viac preberajú aj iné sociálne siete, medzi nimi aj Facebook. Na svojej stene tak vidíte čoraz viac obsahu, ktorý nijako nesúvisí s vašimi priateľmi, ale s témami, s ktorými ste interagovali predtým. Ak ste fanúšikom futbalu, tak sa vám zobrazujú stránky s touto tematikou a podobne.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.