čo keby sme túto odvážnu teóriu dotiahli do extrému a elitársky vyhlásili, že v skutočnosti sú v diskografii Black Sabbath najdôležitejšie prvé tri albumy? A že po tom treťom, presne pred päťdesiatimi rokmi, niekam záhadne zmizla tá skutočná mágia, zvuková alchýmia a pravá temnota? Inými slovami, presne ten efekt, ktorému prischlo prirovnanie k dupotu obrovského dinosaura v čiernej močaristej pôde. Veru tak, po albume Master Of Reality z roku 1971 už bolo všetko inak, začala sa postupná korózia skrytá pod zlatým náterom nekonečných žúrov a všetko spelo k neslávne známemu smutnému rozpadu pôvodnej zostavy s Ozzym Osbournom na konci sedemdesiatych rokov.
black Sabbath v Bratislave
Je štvrtok 14. septembra 1995 a na Slovensku aj napriek nezvyčajne búrlivým protestom Katolíckej cirkvi a kresťanských aktivistov prvýkrát vystupujú Black Sabbath. A vlastne aj naposledy, hoci koncert formácie Heaven &Hell v Košiciach v lete roku 2007 priniesol s Geezerom Butlerom o jedného člena pôvodnej zostavy viac a v Bratislave bol v roku 1995 z pôvodnej štvorky iba fúzatý elegán Tony Iommi. Vtedajší manažér kapely Phil Banfield reagoval na ohnivé vyhlásenia arcibiskupa Sokola vtipne – pozval ho na stretnutie so slávnymi hudobníkmi. Celkom pochopiteľne z toho nič nebolo, namiesto neho sa však v stredu konala rozpačitá tlačovka v priestoroch Luna Baru hotela Kyjev, na ktorej si slovenskí novinári pomýlili hráča na klávesové nástroje Geoffa Nichollsa s bubeníkom Bobbym Rondinellim a zaznela tiež neuveriteľná otázka, prečo vlastne kapela prišla o deň skôr, a nie až v deň konania koncertu. Kým potom stredajšie počasie pripomínalo leto, štvrtkový večer bol daždivý, takmer jesenný. Švédska predkapela Tiamat to využila naplno. Predstavovala vtedy svoj famózny album Wildhoney, do dnešných dní neprekonaný, a zahrala ho do husto padajúcich dažďových kvapiek v podstate celý. Keď po pár minútach prestávky nastupovali na pódium hlavné hviezdy večera, dážď zázračne ustal. Po intre z hororového filmu Omen prerezal nočnú oblohu gitarový riff a Tony Iommi zrazu stál pred piatimi tisíckami nadšených návštevníkov amfiteátra na Búdkovej ceste. Koncert sa začal skladbou Children Of The Grave, ktorá je pre autora týchto riadkov odvtedy najväčšou srdcovkou rovnako ako pred koncom celej šou ukoristená bubenícka palička s nápisom Black Sabbath. Ten po viac než štvrťstoročí stihol vyblednúť, spomienky na fanúšikovský zážitok z prvého radu však zostávajú stále ostré.
deti z hrobu revoltujúce
Album Master Of Reality nemá žiadny oficiálny singel. Ak sa však máme rozprávať o najslávnejšej piesni z neho, je ňou bezpochyby práve Children Of The Grave. V priebehu desaťročí sa stala jednou z kľúčových skladieb od Black Sabbath a pevnou súčasťou koncertných setlistov kapely – bez ohľadu na to, či v nej práve spieval Ozzy Osbourne, Ronnie James Dio alebo Tony Martin. Vtedajšia hymna stratenej mládeže bola natoľko inšpiratívna, že napríklad Marc Bolan sa z úvodného verša „Revolution in their minds – the children start to march“ odrazil pri tvorbe veľkého hitu kapely T. Rex, Children Of The Revolution. Ten vyšiel o pár mesiacov neskôr v roku 1972.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.