hneď dva filmy nás prenesú do 60. rokov minulého storočia. Jeden sa odohráva v skutočnom Londýne, ten druhý vo vymyslenom francúzskom meste. Tretí do partie nás potrápi vianočnou súčasnosťou. Nezostane priestor pre dva dokumenty: film o Rómoch v odboji počas 2. svetovej vojny – Ako som sa stala partizánkou a spomienka na Karla Gotta – Karel. Tak hádam niekedy nabudúce.
Film týždňa: Posledná noc v Soho
Eloise je mladé dievča, ktoré prichádza do Londýna študovať módne návrhárstvo. Spočiatku je neistá, málo sebavedomá a do kolektívu príliš nezapadne. Začne mávať zvláštne sny, odohrávajúce sa v minulosti, kde zrkadlovo vidí začínajúcu speváčku Sandie. Tá je jej pravým opakom. Eloise postupne prestáva rozlišovať sen od skutočnosti. Iste, znie to trochu ako klišé, ale keď uvidíte, ako bravúrne je to natočené, vadiť vám to nebude.
Edgar Wright je originálny anglický režisér, ktorý miluje poklesnuté žánre a rád sa tvorivo pohráva s ich pravidlami. Filmové remeslo má v malíčku a suverénne baví seba aj divákov. Tentoraz vytvoril žánrovú koláž plnú fantázie, kde s ľahkosťou prechádza od drámy do komédie, hororu či detektívky. Ubral niečo z humoru aj prekvapivého bleskového strihu, ale napríklad tanečná pasáž, kde sa striedajú Eloise a Sandie, je očarujúca.
Posledná noc v Soho sa začína ako bežný príbeh o outsiderovi v škole aj živote, hľadajúcom únik z ťaživej reality. Neprestáva však prekvapovať a neviete celkom predpokladať, akým smerom sa bude uberať. Pravidlá občas nie sú jasné, ale tak to so snami býva. Je to taký divácky prístupnejší David Lynch. 4 hviezdičky.
francúzska depeša Liberty, Kansas Evening Sun
Trochu komplikovaný názov filmu o amerických novinách vydávaných vo Francúzsku. Po smrti ich šéfredaktora sa zamestnanci novín stretnú, aby napísali nekrológ a vzdali mu hold. Ich spomienky oživia štyri jemne absurdné príbehy na prebohaté témy.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.