Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Divadelný festival DOTYKY A SPOJENIA ponúka to najlepšie, čo vzniklo počas sezóny

.redakcia .kultúra

Už o dva týždne bude Martin epicentrom slovenského divadelného diania. Počas týždňa tu nájdete to najlepšie, čo počas sezóny priniesla slovenská divadelná scéna a ďalšie sprievodné akcie. Sedemnásty ročník festivalu DOTYKY A SPOJENIA, ktorý sa uskutoční v dňoch 20. až 25. júna, bude výpravný, aj keď sezóna bola ešte poznačená covidom.

Divadelný festival DOTYKY A SPOJENIA ponúka to najlepšie, čo vzniklo počas sezóny archív festivalu LEPETIT Malý princ / Credance Company & Maca a Kapela roka

za šesť dní ponúkne 36 divadelných inscenácií, päť koncertov, dva workshopy, deväť tvorivých dielní pre deti a 22 diskusií o divadle. Pre lepší prehľad o programe bude k dispozícii aj aplikácia na stiahnutie.

To, čo nás čaká, nám predstavuje dramaturgička Monika Michnová.

v čom je aktuálny ročník festivalu špecifický či dobovo aktuálny?

Po dvoch rokoch pandémie a v čase vojny dramaturgickú radu festivalu najviac oslovili inscenácie, ktoré otvárajú citlivé a intímne témy hľadania identity, pomoci blížnemu, vyrovnávania sa s rodinnou alebo spoločenskou traumou. Prevládajú autorské inscenácie – libreto až ôsmich z desiatich inscenácií v Hlavnom programe vzniklo pre potreby daného diela, nejde teda o inscenácie vychádzajúce z už známeho dramatického textu. Pokiaľ ide o program Pre mladé publikum, ktorý prináša výnimočné inscenácie pre detské a násťročné publikum, všetky inscenácie v programe sú pôvodnými adaptáciami literárneho diela, čiže opäť je v nich silno prítomný autorský prístup.

Dukla, údolie smrti / Dezorzovo lútkové divadloarchív festivaluDukla, údolie smrti / Dezorzovo lútkové divadlo

je mi jasné, že program takého komplexného podujatia sa nedá vyjadriť pár vetami, ale predstavte si, že niekoho chcete presvedčiť, aby šiel na festival a máte na to len obmedzený čas. Ako by ste postupovali? 

Povedala by som, nech skrátka príde do Martina a spoľahne sa na dramaturgickú radu festivalu, že si urobila dobre svoju robotu. Ak by nebol/a spokojný/á, môže po príčine pátrať na diskusii s tvorcami, ktorú máme vždy po skončení predstavenia vo výberovom Hlavnom programe a v programe Junior, ktorý predstavuje tvorbu študentov vysokých umeleckých škôl. Je veľmi pravdepodobné, že po predstavení stretne niekoho známeho, s kým sa môže porozprávať. Na festivale sa počas týždňa premelie množstvo zaujímavých ľudí. Je nielen miestom na prezentáciu divadla, ale tiež na diskusie o ňom. 

čo sú vaše srdcovky a prečo? Na čo ste ako dramaturgička hrdá najviac? 

Spokojná a hrdá budem až po festivale, keď sa nám podarí odohrať všetko podľa plánu, tak ako minulý rok počas pandémie. Som rada, že na festivale budú hrať rovnako zriaďované ako aj nezriaďované, tzv. nezávislé divadlá so sídlom od Bratislavy až po Košice. Že sme aj tento rok dodržali pri výbere prísne kritériá. Že sa program podarilo zostaviť a že drží pokope. :-)

Skupina Komajotaarchív festivaluSkupina Komajota

Na festivale sme pripravili program aj pre ukrajinské publikum, predovšetkým pre mamy s deťmi. Pozveme ich na divadlo aj tvorivé dielne; s divadlom sa dokonca vyberieme za ukrajinskými deťmi do obcí v okolí Martina, kde teraz žijú. 

Zapojili sme sa tiež do celosvetového projektu The Worldwide Readings Project, v rámci ktorého sme pripraviliscénické čítanie textov ukrajinských autoriek Ľudmily Tymošenko, Natalie Vorožbyt a Oxany Hrycenko Dobrý večer, sme z Ukrajiny / Доброговечора, ми з України v réžii Lukáša Brutovského. Pre mňa osobne je dôležité, aby festival vyjadril solidaritu s utečenkami a utečencami z Ukrajiny.

budú aj neformálne spoločenské podujatia, napr. v kluboch?

Počas Dotykov a spojení žije festivalom celé centrum mesta. Zvykneme hovoriť, že Martin sa na týždeň stane hlavným mestom divadla na Slovensku. Neformálny spoločenský festivalový život sa koncentruje v známej kaviarni v martinskom divadle, a v prípade dobrého počasia žije festivalom celé námestie pred divadlom až do neskorej noci. 

Jeden nemecký život (A German Life) / Divadlo ASTORKA Korzo ’90archív festivaluJeden nemecký život (A German Life) / Divadlo ASTORKA Korzo ’90

program je neuveriteľne nabitý, je vôbec v ľudských silách to zvládnuť?

Mám šikovné kolegyne a šikovných kolegov, tak to určite aj tento rok dáme, už po sedemnásty raz. Pandémia nás naučila improvizovať, dnes sme ešte flexibilnejší ako pred ňou, a keď sme zvládli festival počas pandémie, zvládneme ho aj teraz. Pozývam všetkých na Dotyky, aby táto naša snaha mala zmysel. 

upozorníte nás na nejaké špeciality z bohatého programu?

Po prvý raz v 17-ročnej histórii festivalu sa v Hlavnom programe predstaví Dezorzovo lútkové divadlo, ktoré sa programovo venuje bábkovému divadlu pre dospelých. Na festivale uvedie veľkovýpravnú bábkovú drámu z obdobia druhej svetovej vojny Dukla, údolie smrti. Po niekoľkoročnej pauze sa na festivale predstavia tiež Divadlo Thália Színház z Košíc a Divadlo Astorka Korzo ’90 z Bratislavy.

podujatia pod názvom Dotyky a spojenia svojho času organizoval Ladislav Snopko, má váš festival nejakú súvislosť?

Nie, nemá. Festival dostal názov po jednej z najúspešnejších inscenácií martinského divadla, Dotyky a spojenia, v dramaturgii Martina Porubjaka a réžii Romana Poláka z roku 1988. Inscenácia získala The Guardian Critics’Choice na festivale v Edinburghu, prestížne ocenenie kritikov denníka The Guardian, čo je jeden z najvýraznejších úspechov slovenského divadla. Keď sme v martinskom divadle v roku 2005 zakladali náš festival, radi sme sa prihlásili k tejto slávnej inscenácii. Názov festivalu navrhol scénograf Jozef Ciller, ktorý bol tiež autorom výpravy k už spomínanej slávnej inscenácii. Či sa pri vytváraní názvu inscenácie Porubjak a Polák priamo či nepriamo inšpirovali Snopkovými aktivitami, neviem. 

 

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite