Vieux je jedným z potomkov hudobníka, ktorý preslávil vo svete štýl označovaný ako „púštne blues“. Ten muž sa volal Ali Farka Touré a pochádzal z mesta Niafunké, ležiaceho približne v strede krajiny na brehu rieky Niger. Slávny gitarista, spevák a farmár vydával svoje nahrávky najprv len doma v Afrike, no po tom, ako jeho tvorbu objavili producenti z Veľkej Británie a v roku 1988 začal spoluprácu s vydavateľstvom World Circuit, začalo sa umelecky aj komerčne mimoriadne úspešné obdobie – za svoje nahrávky získal trikrát cenu Grammy v oblasti world music a tradičnej hudby. V Niafunké sa narodil aj jeho syn Boureima, prezývaný Vieux (starý).
To, čo spája príbehy týchto dvoch mužov, je nielen synovsko-otcovský vzťah a gitara, ale aj to, že ani jeden z nich neposlúchol dobre mienené rady svojich rodičov. Zatiaľ čo Ali Farka sa venoval muzike spočiatku potajomky preto, lebo jeho otec bol príslušník vyššej kasty (vojak) a v takejto rodine sa nepatrilo zaoberať sa hudbou (to bola úloha nižšej kasty griotov), Ali zakazoval hudbu svojmu synovi z iných dôvodov – údajne preto, že kariéra v šoubiznise by mu mohla uškodiť. Našťastie ani Vieux neposlúchol otcovu radu a potajomky sa hral s otcovými gitarami v čase, keď nebol doma. Jeho talent objavil Eric Herman, bývalý producent otca a súčasný manažér syna, ktorý raz v roku 2003 vošiel do miestnosti v dome Touréovcov presvedčený o tom, že za dverami si brnká Ali, ale keď vošiel dnu, s prekvapením zistil, že to je Touré junior. O tri roky neskôr vyšiel prvý sólový album pod menom Vieux Farka Touré, na ktorom hosťoval tesne pred svojou smrťou aj jeho otec. Vieux sa však vydal inou cestou ako Ali – prvých päť albumov vydal na kalifornskej značke Six Degrees a bol spočiatku známejší v USA ako doma v Afrike. Nebránil sa ani početným spoluprácam s hudobníkmi z iných žánrov – napríklad na albume The Secret z roku 2011 sa objavili aj Dave Matthews, Eric Krasno a John Scofield. Spolupracoval tiež s americkou folkovou speváčkou Julie Easterlin na albume Touristes, či s izraelským multiinštrumentalistom a spevákom Idanom Raichelom, s ktorým nahral dva albumy pod názvom The Touré-Raichel Collective. Po dlhých rokoch hľadania vlastného zvuku však prišiel čas vrátiť sa naspäť ku koreňom.
Tohtoročný album sa volá Les Racines (Korene) a je to nadväzovanie na korene v mnohých aspektoch. Prvou zmenou je to, že album vychádza tentoraz na labeli World Circuit, čiže v tom istom vydavateľstve ako úspešné albumy jeho otca, ba dokonca s tým istým producentom, ktorým je Eric Herman. Mixoval ho Jerry Boys, ten istý muž, ktorý dával konečnú podobu Aliho albumom. To však ešte nie je všetko. Album nadväzuje na hudobné tradície predkov viac ako ktorákoľvek iná z predchádzajúcich Vieuxových nahrávok. Sám autor o tom hovorí takto: „Túžil som už dávnejšie urobiť viac tradičný album. Je dôležité nielen pre mňa, ale aj pre všetkých ľudí z Mali, aby nestrácali kontakt s našimi koreňmi a históriou“. Vhodnou zámienkou pre prípravy albumu bola aj „koronavírusová prestávka“ v koncertovaní. Napriek tomu jeho príprava trvala celé dva roky a na výslednom zvuku je počuť, že Vieux si dal na ňom naozaj záležať. Hlavnými témami desiatich piesní sú okrem hľadania koreňov aj výzvy na mier a spoluprácu v krajine, ktorá sa už desať rokov pohybuje na hraniciach občianskej vojny. Album má skvelé recenzie a v auguste zvíťazil v medzinárodnom rebríčku Transglobal World Music Chart, pričom v konkurenčnom rebríčku World Music Charts Europe obsadil šieste miesto.
Keď sa v minulosti ľudia pýtali Vieuxa, prečo jednoducho nekopíruje štýl svojho otca a namiesto toho skúša rôzne experimenty, odpovedal im, že je preňho dôležité nájsť vlastnú identitu. „Teraz už ľudia vedia kto som a čo dokážem, takže sa môžem s hrdosťou, a dúfam, že aj s určitou autoritou, prihlásiť ku svojim koreňom“, vysvetľuje Vieux svoj postoj. Zároveň nezabudne pripomenúť, aké to bolo ťažké presadiť sa ako syn niekoho, kto je špičkou vo svojom odbore a s ktorým ho ľudia neustále porovnávajú. Nakoniec sa mu však podľa všetkého podarilo vystúpiť z otcovho tieňa. Zároveň Vieux dúfa, že otec by bol na jeho novú nahrávku hrdý: „Album je poctou môjmu otcovi, ale rovnako aj všetkému tomu, čo reprezentoval a za čím si stál“.
Prvé koncertné turné po vydaní albumu má iba zopár zastávok v USA, Kanade a Rakúsku a jednu aj na Slovensku. V nedeľu 21. augusta sa Vieux Farka Touré a jeho spoluhráči – americký basgitarista Marshall Henry a malijský hráč na perkusie a tekvicový bubon Adama Kone – zastavia v koncertnej sieni Klarisky v Bratislave v rámci tohtoročného World Music Festivalu. Bude zaujímavé porovnať si košaté aranžmány piesní z albumu s takýmto komorným obsadením, ktoré umožňuje lepšiu a intenzívnejšiu komunikáciu medzi samotnými hudobníkmi, ale aj medzi hudobníkmi a publikom.
Okrem tohto koncertu aktuálnej svetovej hviezdy world music ponúka festival počas štyroch dní veľa ďalších nezvyčajných hudobných zážitkov. Poslucháči môžu spoznať napríklad egyptský tradičný štýl wasla v podaní dua Tarek Abdallah – oud a Adel Shams El-Din – perkusie, kapverdský tanečný štýl funaná, ktorý reprezentuje skupina Tabanka, virtuóznu hru na portugalskú fado gitaru v podaní Ricarda Silvu z Portugalska, ale zaznie aj hudba z Argentíny vďaka The Guanaco Trio. Veľký zážitok sľubuje aj úvodný trojkoncert vo štvrtok 18. augusta, na ktorom vystúpi poľské trio Wernyhora, slovenský multiinštrumentalista Michal Smetanka a ukrajinský hráč na banduru Volodymyr Voyt. Na festivale nebudú, samozrejme, chýbať ani hudobníci zo Slovenska: Alapastel, Sisa Michalidesová so skupinou, Ildikó Kali, Júlia Kozáková s projektom Manuša a skupina Varkocs. Okrem koncertov festival ponúkne aj medzinárodnú konferenciu so zahraničnými odborníkmi, workshop s užitočnými radami pre hudobníkov a hudobných manažérov, ale aj spevácku dielňu pre širokú verejnosť.
Viac podrobností o programe festivalu sa dá nájsť na internetovej stránke www.worldmusicfestival.sk a na FB https://www.facebook.com/worldmusicfestivalbratislava.
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, ako hlavný partner. Spoluorganizátorom je Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Bratislavská organizácia cestovného ruchu a mesto Bratislava. Podujatie je súčasťou Bratislavského kultúrneho leta. Ďalšími partnermi sú Stredoeurópska Nadácia a Bratislava- Staré mesto. Podujatie je realizované s finančnou podporu Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, SOZA a v rámci projektu Creative Europe – SOUNDS of EUROPE.