Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

.zvedochtivé čítanie: Vianočná veda – našla sa betlehemská hviezda?

.andrej Zeman .kultúra .kultúra

Ako vyzerali tie ozaj prvé Vianoce? Žiadne medovníky, vianočné trhy... a hoci sa vtedy z pohľadu kresťanstva narodila ozajstná hviezda, tento článok bude o inej hviezde.

.zvedochtivé čítanie: Vianočná veda – našla sa betlehemská hviezda? WIKIMEDIA COMMONS Giotto: Klaňanie troch kráľov, 1304 – 1306.

príbehy Ježišovho narodenia máme len v dvoch zo štyroch evanjelií – u Matúša a Lukáša. Na povrchnej úrovni sa môže zdať, že oba tieto príbehy zdieľajú dosť spoločných a podstatných vecí – všetky spomínajú Ježiša, Máriu a Jozefa, Heroda Veľkého, počatie Duchom Svätým a pôrod v Betleheme. No v žiadnom z nich nie je jaskyňa, oslík či vôl v maštali a presný počet mudrcov či pastierov sa tam tiež neuvádza.

evanjeliá sa líšia

Tieto dva príbehy sa pritom značne líšia. Vezmime si evanjelium podľa Lukáša: Mária počne v Nazarete, do Betlehema sa nechystá porodiť, ale na sčítanie ľudu. Príde však jej čas, tak porodí v maštali, navštívia ju pastieri, anjeli zaplnia nebeskú oblohu. No Jozef tu nemá posolstvá od anjela, nie je tu vraždenie bábätiek či útek do Egypta a tiež žiadni mudrci a žiadna hviezda. Nakoniec sa vrátia do Nazareta.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite