Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti – Pongo calling

.zuzana Mojžišová .kultúra .fenomén

Dejiny kinematografie sa oficiálne začali písať v decembri roku 1895, keď sa uskutočnilo v Paríži prelomové verejné predstavenie filmov bratov Lumièrovcov. Spred toho dátumu sa priveľa celuloidových útržkov nezachovalo. K jedným z najslávnejších patrí Carmencita.

Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti – Pongo calling PONGOCALLING.COM/KULI FILM Šofér Štefan Pongo s rodinou vo filme Tomáša Kratochvíla Pongo Calling.

carmencita z dielne Thomasa Alvu Edisona je asi dvadsaťsekundový záber na tancujúcu flamenco divu Carmen Dauset Moreno.  Ak teda napíšeme, že Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti, je to úplne v poriadku. Išlo – a stále aj ide – o filmárov až na pár výnimiek výlučne z „druhého brehu“, nerómskeho pôvodu. Lákala ich inakosť reálnych kulís, protagonistov, príbehov; ich atraktívnosť, exotickosť, farbitosť, hudba, spev, tanec; slúžili im neraz ako referenčná plocha, od ktorej sa dá odraziť k hlbšej výpovedi o sebe samom. Takmer vždy to však bol pohľad ponad trhlinu medzi dvoma prostrediami. Jej šírku ovplyvňujú rôzne skutočnosti: scitlivenie, empatia, porozumenie, vhľad, poznanie... Čím užšia ruptúra medzi autorom a protagonistom, tým väčšia nádej na tú pre umeleckú tvorbu typickú, navýsosť subjektívnu objektivitu. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite