Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dych Roberta Kirchhoffa

.peter Zajac .kultúra .film

Pre milovníkov číselnej mystiky treba povedať, že projekt Rodinné striebro, ktorý zahŕňa eseje šesťdesiatich autorov o šesťdesiatich vybraných slovenských filmoch, vznikol pri príležitosti šesťdesiateho výročia vzniku Slovenského filmového ústavu v Bratislave 1. apríla 1963.

Dych Roberta Kirchhoffa PRESSFOTO STILLS STEAM/LACOS WARS

na projekte som sa mal zúčastniť aj ja a vybral som si film Roberta Kirchhoffa Para nad riekou. Nestihol som úvahu dotiahnuť do konca, ale bolo mi ľúto nechať ju rozrobenú. Dokončený text je poctou Kirchhoffovmu filmu, slovenskej kinematografii, projektu Rodinné striebro a Filmovému ústavu, ku ktorému mám osobitný vzťah – chodili sme tam pred rokom 1989, lebo sa v ňom dali vidieť filmy, ktoré sa ináč vidieť nedali.

Najznámejším Kirchhoffovým filmom je Kauza Cervanová (2013). Medzi jeho ďalšími filmami sa zvykne spomínať Čierne slovo / Kálo lav (1999), Hej, Slováci! (2002), Para nad riekou (2015) a Diera v hlave (2016). V súčasnosti pripravuje Robert Kirchhoff rozsiahly projekt o Alexandrovi Dubčekovi, tak uvidíme. 

Ja som si však vedome nevybral Kauzu Cervanová, hoci vzbudila najväčší ohlas, diskusiu a polemiku. Vybral som si Paru nad riekou, ktorá má najbližšie k hranému filmu. Robert Kirchhoff však dôsledne trvá na tom, že je dokumentarista, a to aj tam, kde má jeho film výslovne estetickú povahu.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite