režisér Jon S. Baird a scenárista Noah Pink oživili vo svojej snímke Tetris legendárnu videohru. Jej príbeh sa začal písať v Rusku v roku 1984. Vytvoril ju programátor z moskovskej Akadémie vied Sovietskeho zväzu Alexej Pažitnov. „Tetris je môj najväčší životný úspech,“ zhodnotil po rokoch. „V tej dobe to bol jediný ruský softvér, ktorý sa dostal za hranice ZSSR.“ V názve videohry spojil Pažitnov grécke slovo tetra, čiže štyri, s tenisom, ktorého bol fanúšikom. Účelom logickej hry bolo poskladať geometrické tvary zložené zo štyroch štvorcov do seba tak, aby vytvorili vodorovnú čiaru. Keď takto zaplníte celý riadok, zmizne.
Pažitnov sám z hry nič nemal, keďže v tom čase bol Sovietsky zväz fungujúcou mašinériou. Čoskoro sa to malo zmeniť. „Bolo tam veľa korupcie a ľudí, ktorí túžili po peniazoch,“ opisuje Roger Maxwell, jeden z podnikateľov, ktorý chcel získať práva na Tetris. Poznal sa s prezidentom Michailom Gorbačovom a spoliehal sa, že mu to zaistí výhru. „A bol tam i jeden muž, ktorý vytvoril niečo, čo chcel každý.“ Kvôli tomu sa na konci 80. rokov odohrala právna bitka, vďaka ktorej sa z Tetrisu stal medzinárodný fenomén.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.