Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenský filmový mainstream žije, feminizmus hlási úmrtia

.vanessa Suchá .kultúra

Týždeň slovenského filmu, každoročná bilančná prehliadka, sa už po deviatykrát odborne ohliada za uplynulým rokom v slovenskej kinematografii. V priestoroch Vysokej školy múzických umení sa od 17. do 23. apríla uskutočnili štyri panelové diskusie so sprievodnými podujatiami pod záštitou Slovenského filmového ústavu.

Slovenský filmový mainstream žije, feminizmus hlási úmrtia Svetlonoc / Nightsiren – Facebook Zákulisné zábery z filmu Svetlonoc (režia: Tereza Nvotová).

zatiaľ čo prednesené referáty týkajúce sa filmovej vedy či dokumentárnej tvorby „vyprovokovali“ bohaté diskusie, u hraného filmu ostalo v publiku prekvapivo ticho (resp. tichšie). Prečo prekvapivo? Za rok 2022 bolo totižto do kín uvedených vyše 40 slovenských hraných titulov, čo by teoreticky malo ponúknuť aj široký repertoár tém k diskusii. Nehovoriac o zaujímavých, informačne saturovaných referátoch vysokoškolskej pedagogičky Michaely Malíčkovej a filmovej vedkyni Kataríny Mišíkovej. 

Dôvod mlčanlivosti publika je, domnievam sa, ukrytý v samotných filmoch. Malíčková vytvorila dôkladný prehľad hranej tvorby za rok 2022. Jasne demonštrovala, že sa najviac darilo diváckym filmom. V jej príspevku sme sa mali možnosť dozvedieť, ktoré filmy sa umiestnili na popredných priečkach v diváckej návštevnosti. Už tradične „zvíťazili“ romantické komédie – V lete ti poviem, ako sa mám (M. Ferencová), Láska hory prenáša (J. Machala) a slovenské číslo jedna v kinách – Šťastný nový rok 2: Dobro došli (J. Króner). Slovami Malíčkovej: „Filmy chcú diváka baviť, ale presnejšie zabávať.“ Slovenská kinematografia zaznamenáva žánrovú rozmanitosť a s tým súvisiacu prívalovú vlnu komédie. Čo je však menej potešujúce je kvalitatívna rovina daných diel. Nenarážam tým na formálnu nedokonalosť (už sme sa vymanili z éry amatérskych chýb), skôr zlyháva obsah.

Mnohým komédiám chýba aj čitateľné autorské gesto, často sa vyskytuje jednoliatosť humoru a prevedenia tém. Za komédiu s najviac rozpoznateľným autorským rukopisom bola označená gangsterka Čierne na bielom koni (R. Boroš). Alarmujúce (aspoň pre mňa) je zistenie, že Blaškovu Obeť, slovenský kandidát na Oscara, videlo v kinách necelých 1500 divákov. Pre porovnanie V lete ti poviem, ako sa mám hlási návštevnosť 130 000 divákov. Aj napriek tomu, že žijeme v dobe VOD, na Evitovky v kine sa vždy nájde čas... 7

„Na Slovensku vzniká fenomén, kedy dámske publikum cielene vyhľadáva komédie s hrdinkami, ktoré okrem mužov nič iné nezaujíma.“

Katarína Mišíková nadväzne otvorila veľmi naliehavú tému, nad ktorou by mal pouvažovať každý (nie len) slovenský divák/diváčka. Zmenila sa žena vo filmovej fikcii? Akým spôsobom sú ženské postavy reprezentované v slovenskom hranom filme za rok 2022? Mišíková podrobila vzorku najdiskutovanejších hraných filmoch uplynulého roka tzv. Bechdelovej testu. Mierka hodnotenia je založená na troch kritériách: vo filme sú prítomné minimálne dve (nesexualizované) ženské postavy, ktoré sa medzi sebou rozprávajú a predmetom ich rozhovoru nie je muž. Napohľad banálne požiadavky však spĺňali iba tri filmy z výberu: Obeť (M. Blaško), Svetlonoc (T. Nvotová) a rozprávka Zakliata Jaskyňa (M. Č. Solčanská). Film Svetlonoc dokonca aj napriek práci so ženskou nahotou či sexualitou, dokázal zanechať postavy „čisté“. 

Na druhú stranu, v reprezentácii ženskosti snímka Superžena (K. Vosátko), ktorá viac vypovedá o mužoch či Čierne na bielom koni úplne pohoreli. Potešujúca je minimálne správa, že ženských protagonistiek v slovenských filmoch pribúda. Prečo však stále dochádza k splošťovaniu a nepotrebnému sexualizovaniu filmových hrdiniek? „Nemôžeme dať žene zmysluplnejšiu dejovú linku ako hľadanie si ženícha?“ dodáva Mišíková. Na Slovensku vzniká fenomén, kedy dámske publikum cielene vyhľadáva komédie s hrdinkami, ktoré okrem mužov nič iné nezaujíma. 

Recenzia bola uverejnená na základe spolupráce s Katedrou filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.  

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite