morbídne karnevalové veselie a detskí koledníci. Omša, modlitba a odpustky. Spoločné rodinné návštevy cintorínov. Vyzerá to na tri celkom odlišné spôsoby prežívania sviatočného dňa v troch odlišných komunitách, až sa nechce veriť, že všetky majú spoločný základ.
Tým bol keltský sviatok – pohanský nový rok Samhain, ktorý oddeľoval končiace sa obdobie hojnosti a nadchádzajúce obdobie hladu a chladu. V tomto prelomovom období Kelti uctievali Boha mŕtvych – Anwinna. Verili tiež, že v noci sa zjavujú duše mŕtvych. S tým súviseli dve dôležité rekvizity – masky a jedlo. Masky mali zmiasť duchov, strigy i démonov, aby nevedeli, kto je živý a kto mŕtvy, aby človeka v maske považovali za kolegu z druhého brehu a neublížili mu. Jedlo pre mŕtvych malo zas zaistiť pokoj od zlých a ochranu od dobrých duchov. Zväčša ho zbierali po susedoch vybraní ľudia v maskách, neskôr, ako je bežné pri tých najstarších zvykoch, zachovalo sa toto koledovanie len u menších deti.
„Samotný názov Halloween je odvodený zo Sviatku všetkých svätých – All Saint’s Day.“
Známe anglické „Trick or Treat“, ktoré vybafnú malí koledníci na domácich rovno pri dverách, znamená vo voľnom preklade „davaj jedlo, lebo ťa začarujem“. Dnes z toho ostali sladkosti, cukríky a drobné mince, ktoré však už nikto nenosí na hroby, koledníci si ich nechajú pre seba. Tretia nevyhnutná rekvizita tohto sviatku, svetlonos z tekvice, sa predtým, ako bola táto tvárna plodina privezená do Európy z Ameriky, pôvodne vyrezávala z repy.
.zakázať, alebo prekryť prijateľnejším
Začiatkom nášho letopočtu po invázii Rimanov na keltské územia sa začali tieto bujaré a veselé zvyky prirodzene miešať s rímskymi. K pohanským zvykom Katolícka cirkev nemala nikdy veľmi pozitívny vzťah, zvlášť nie ku kultu smrti a neviazaným zábavám, a tak, keď jej vplyv v spoločnosti dostatočne zosilnel, snažila sa ich eliminovať.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.